For et år siden satte det amerikanske magasin Wired fokus på pirateri ud for Somalias kyst i Adenbugten. Med til historien fulgte et computerspil, hvor man kunne lege pirat og kapre supertankere (link).
Dén form for computerspil gør historierne mere håndgribelige, siger en amerikanske professor, Ian Bogost, som netop har skrevet en bog om emnet, "Newsgames: Journalism at Play".
"Spil gør det muligt at fortælle om systemer i stedet for historier," siger Ian Bogost i et interview med magasinet The Atlantic.
På den måde tilføjer computerspil en form for dybde til journalistikken, mener professoren. I stedet for blot at høre om piraterne, forstår man mere om, hvad de foretager sig.
"Helt specifikt tilbyder de erfaring med, hvordan noget virker i stedet for blot en beskrivelse af vigtige handlinger og aktører," siger professoren.
Et andet eksempel på et nyhedsspil er "September 12th", et spil om terror, udviklet i 2003 af det uruguayske spilstudie Powerful Robot (link). I spillet skal man skyde raketter mod terrorister i Irak, men det er nærmest umuligt uden at tage nogle tilfældige kvinder med i eksplosionen.
Et andet spil blev udviklet efter terrorbomberne i Madrid i året efter (link). Spillet skal ikke sætte dilemmaer op, men vise sammenhold ved at man skal tænde lys i hånden på sørgende og forsøge at få dem til at brænde stærkere.