DR har netop fået en reprimande af Radio- og TV-nævnet for at lave skjult reklame for Visa-dankortet i en udsendelse om det nye chipdankort - og nu er den gal igen. DR har gennem de seneste tre uger givet Apple gratis reklame i både radio og på tv ved flere gange om dagen at nævne Apples populære musikafspiller i reklamespots for DR's videopodcasts.
»... mens hun venter, får hun lige set det sidste af Kontant, som hun har liggende på sin Video iPod,« lyder det for eksempel i et DR-radiospot.
Hos Apples konkurrent Creative er man stærkt kritisk over DR's favorisering af Apples iPod.
»Jeg synes, at det er direkte for dårligt, at en public service-kanal som Danmarks Radio går ud og promoverer et specifikt produkt. At det så er Apple, er jo slemt for os som konkurrent. Man kan jo sammenligne det lidt med, at de sagde, "husk ikke at gå glip af Krøniken på dit Philips-fjernsyn",« siger nordisk produktchef for mp3 hos Creative, Kristian Gunvald, til Politiken.
Også Anette Høyrup, der er jurist i Forbrugerrådet, er skarp i sin kritik af DR's iPod-reklamer.
»Det skal Danmarks Radio holde op med og ændre med det samme. Når Danmarks Radio gør det her, blåstempler de produktet, og det skal de selvfølgelig holde sig for gode til og ændre det til noget mere generelt som mp3-afspiller eller bærbar videoafspiller,« siger hun og understreger, at hun vil overveje at indbringe sagen for Radio- og tv-nævnet, hvis ikke DR selv kan finde ud af at stoppe reklamerne.