I går mandag lukkede DK-Hostmaster 26.000 danske domæner. Ejerne har ikke betalt deres regninger, og de har overhørt mindst to rykkere. Nu skal de lokkes ud af busken.
- Vi ønskede at gøre det allerede sidste år, men da var vores database ikke god nok, og vi turde derfor ikke lukke domænerne. Nu har vi fået et CPR?register, og vi er derfor sikre i vores sag, siger administrerende direktør for DK-Hostmaster, Per Kølle.
Adgangen til de mange domæner blev lukket mandag, men ejerne beholder retten til navnet endnu 60 dage. Falder der ikke betaling inden den frist, så bliver de slettet og brugsretten sat til salg igen, oplyser Per Kølle til Computerworld Online.
Ikke alle er dog enige i, at DK-Hostmster har styr på databasen og et slagsmål om hvorvidt, der er nu også er tale om ubetalte regninger, er gået i gang.
En af de virksomheder, som registrerer domæner hos DK-Hostmaster for sine kunder, mener, at DK-Hostmasters uretmæssigt har lukket deres kunders site.
Flere rykkere
Jens Jacob Andersen er en af de privat personer, der har fået sit domæne, zorck.dk, suspenderet. Det opdagede han mandag aften, da han forsøgte at gå ind på siden. Hans forundring var dog stor, da han betaler firmaet Buydomains i USA for at stå for indbetalingerne.
Derfor skrev Jens Jacob Andersen til Buydomains, hvorfra han fik at vide, at problemet skyldes en fejl i DK-Hostmasters system, men at fejlen ville blive rettet hurtigst muligt.
Intet kunne være mere forkert, lyder meldingen fra DK-Hostmaster.
I den konkrete sag har DK-Hostmaster sendt første regning til amerikanske Buydomains i starten af december 2001 med forfald 15. januar 2002. Én rykker er sendt midt i april måned og anden rykker med trussel om, at sitet ville blive lukket, hvis der ikke blev betalt inden syv dage, sendte DK-Hostmaster afsted den 2. juli i år, oplyser Per Kølle.
- Og mere kan vi altså ikke gøre. I sådanne tilfælde giver det ingen mening at fortsætte, siger han.
Administrativt rod
Administrerende direktør Brian Coppola i firmaet Netfree, der driver Buydomains, mener, at fejlen ligger i DK-Hostmasters administration.
- Vi har aldrig betalt en regning for sent eller betalt mindre, end vi skulle. DK-Hostmaster mangler simpelthen administrative evner og styr på deres virksomhed, siger en rasende direktør, der har cirka 250 danske kunder, hvis domæner er blevet suspenderet.
Problemet opstår ifølge Brian Coppola fordi DK-Hostmaster opkræver betaling hos registratorer en gang i kvartalet i stedet for en gang årligt, som er kotume for private domæne-ejere.
Med 8.000 danske domæner så skal Buydomains hvert kvartal sende en sæk penge til DK-Hostmaster. Men DK-Hostmaster kan ikke håndtere, hvilke af de 8.000 kunder betalingen dækker i et givet kvartal, lyder forklaringen fra Brian Coppola.
- DK-Hostmaster har bare sat pengene ind efter vores domæner i alfabetisk orden i stedet for på de forfaldne konti, siger Brian Coppola.
Betal selv
Hos DK-Hostmaster holder man fast i, at domænerne er suspenderet, fordi regningerne ikke er blevet betalt.
- Flere registratorer har bøvlet rundt med betalingerne ? specielt de amerikanske. Vi oplever, at de er meget gode til at få kradset penge ind fra deres kunder, men knap så gode til at få ekspederet pengene videre, siger Per Kølle, der har et klart råd til de danske domæne-ejere:
- Jeg vil ikke anbefale en registrator frem for en anden, da det vil være konkurrenceforvridende, men jeg vil råde folk til selv at stå for betalingen for deres domæner, siger han.