Danmark kan meget vel være på vej til endnu en international filmsucces. Ifølge Jyllands-Posten overbyder Hollywoods filmselskaber for tiden hinanden i kampen om at erhverve filmrettighederne til det danske computerspil Hitman fra IO Interactive.
»Der går dårligt en dag, uden at vi bliver kontakt af et filmselskab, der ønsker at købe rettighederne,« siger Ric Williams, marketingdirektør for Eidos, som har købt danske IO Interactive, til Jyllands-Posten.
Det er Hitmans kombination af strategi, humor og ironi, der har gjort de amerikanske filmselskaber interesserede i at filmatisere spillet om lejemorderen Agent 47. Der er endnu ikke indgået aftaler med filmselskaberne, men det afgørende bliver ikke prisen.
»Hitman er ved at blive bygget op som et internationalt brand. Derfor betyder det mere for os, hvilken instruktør, hvilke skuespillere og hvilken historie filmselskabet vil benytte, end hvad de vil betale for rettighederne,« forklarer Ric Williams.
Eidos har allerede erfaring på området, for det var netop Eidos, der stod bag computerspillet Tomb Raider, hvor hovedpersonen Lara Croft blev stjerne i en Hollywood-succes. Efterfølgende er Tomb Raider blevet et af verdens mest succesrige computerspil. Eidos håber og tror på, at Hitman kan gøre Tomb Raider kunsten efter, så selskabet har ansat to såkaldte brand-managers til at passe på Hitmans image.
IO Interactive sendte i fredags det seneste spil i serien Hitman - Contracts - på gaden, og selskabets videre planer er store.
»Vi regner med at sende mange flere spilsucceser ud i verden,« siger Janus Flösser, der er administrerende direktør for IO Interactive.