Den danske producent af headsets- og høreapparater GN Store Nord har netop opjusteret forventninger til salget i indeværende år med 300 millioner kroner, således at den Tåstrup-baserede koncern nu venter at sælge for 5,2 milliarder kroner.
Det er især selskabets headsets, der går som varmt brød. Alene det seneste kvartal er salget vokset 95 procent målt op i mod de første tre måneder af 2004. Samtidig er det næsten tredoblet målt i mod samme periode sidste år.
Nu forventes mobil-divisionen allerede at give overskud i år, samt at runde en milliard i omsætning. Tidligere lød forventningen på et mindre underskud og et salg på 700 millioner kroner.
»Det kører noget hurtigere end, vi havde turde håbe på. Headsets er virkelig begyndt at blive hvermandseje - og det er især trådløse headsets, der er stor vækst i,« siger GN Store Nords Investor Relations direktør Peter W. Kruse til IT-avisen ComON.
GN Store Nord laver dels sin egen serie af mærket Jabra, samt står for produktionen af de trådløse headsets for en række af markedets allerstørste mobilproducenter, blandt andet Samsung og Motorola. Væksten skyldes fremgang i salget af begge dele, forklarer Peter W. Kruse.
Den hastige vækst for GN's headsets betyder samtidig, at selskabets headset-del haler kraftigt ind på høreapparatdelen, der hidtil har stået for klart den største del af GNs omsætning.
I 2. kvartal udgjorde omsætningen således 629 millioner kroner i GN Netcom (hvor af mobildivisionen udgør næsten halvdelen), mens høreapparaterne i GN ReSound solgte for 750 millioner kroner.
»Fortsætter det sådan, går der ikke mange år, før mobildivisionen overhaler høreapparatet-delen. Men indtjeningen vil nok fortsat være bedst i ReSound,« siger Peter W. Kruse.
For hele året forventer GN Store Nord nu et overskud før skat på 475 millioner kroner, hvilket er en stigning på 75 procent i forhold til 2003.
Aktiemarkedet klappede i hænderne ad meldingen fra GN Store Nord, og aktien steg efterfølgende 3,3 procent til kurs 51,50. Dermed er GN-aktien steget 60 procent på et år.