I USA satser regeringen nu stort på at bryde det asiatiske monopol på markedet for batterier til elbiler. Præsident Barack Obama er klar med en støttepulje på omkring 12 milliarder kroner, der skal gå til 48 forskellige teknologiprojekter i forbindelse med elbiler. Pengene skal både gå til mindre producenter af batterier og komponenter og de helt store og kriseramte bilgiganter som General Motors, Ford og Chrysler. Den private sektor skal bidrage med yderligere 12 milliarder kroner.
”Den globale konkurrence er blevet hårdere og vi kan ikke tillade os at deltage i løbet med halv kraft eller halv hastighed,” sagde Obama i en tale onsdag.
Hans vision er, at der skal være mindst en million elbiler på de amerikanske veje inden 2015, og USA skal være førende i verden når det gælder udvikling af teknologi til elbiler. Det skal skabe titusindvis af nye jobs i den kriseplagede bilindustri.
Obama havde valgt at præsentere planen under et besøg hos lastvognsproducenten Navistar i Elkhart Country i Indiana. Dette område er ved at blive et centrum for elbil-teknologi i USA og Navistar har modtaget 39 millioner dollar fra støttepuljen. De første elbiler fra Navistar skal være klar til næste år.
Det største enkeltbeløb går til Johnson Motors, som får mere end 1,5 mia. kr. til at udvikle nikkel kobolt batteri-celler. A123 Systems får 1,2 mia. kr. til at bygge en fabrik til sine lithium ion batterier.
Regeringen investerer 500 mio. kr. – som matches af et tilsvarende beløb fra privatsektoren – i at teste Nissans elbil Leaf med et netværk af ladestationer opbygget af eTec i USA.
En komplet liste over alle støttemodtagere findes i denne pdf-fil.