Når der skal købes nyt fjernsyn, stereoanlæg eller dvd-afspiller til hjemmet er det kvinderne, der bestemmer - ihvertfald i hovedstadsområdet. Sådan lyder resultatet i en rundspørge, som kæden Elgiganten har foretaget blandt 602 danskere.
Men kønnene er ikke helt enige om, hvem der har mest magt over elektronikindkøbet. Blandt de adspurgte gifte kvinder svarer 83 procent, at det er dem, der bestemmer over husstandens indkøb af elektronik. Samtidig svarer 76 pct. af mændene, at det er dem, der har det sidste ord.
Kun 21 pct. af mændene indrømmer at det er partneren, der bestemmer, mens 16 pct. af kvinderne fortæller, at beslutningen ligger hos deres mænd.
Men uanset hvordan resultatet vendes og drejes, så viser undersøgelsen, at kvinderne er blevet mere interesseret i elektronik.
»Vi kan også se, at der kommer flere og flere kvindelige kunder i vores varehuse. Jeg tror, at en af grundene er, at elektronik er blevet meget pænere i designet. Nu er det ligefrem blevet sjovt at indrette hjemmet med det sidste nye inden for elektronik. Engang var det noget, som mændene skulle tigge og bede om at få lov til at have i stuen. Sådan er det ikke mere,« siger Stig Myklebust, adm. direktør i Elgiganten.
I København er situationen lidt anderledes end i resten af landet. Her er det 95 pct. af de adspurgte kvinder, der fortæller at det er dem, der bestemmer mest. Kun en mindre andel af hovedstadens mænd (58 pct.) fortæller, at de selv bestemmer over elektronikindkøb.