Når vi er færdige med at blive underholdt af Harald Nyborg-sagen, og de dertil knyttede forsøg på sende aben videre, er det en god ide at se lidt nærmere på, hvorfor det danske postordreflagskib er havnet i den kedelige situation, der kan koste kunder, image og den generelle tillid til betaling og handel på nettet.
Årsagen ligger nemlig omkring Harald Nyborgs forståelse af og indkøb af de hosting- og sikkerhedsløsninger, der er så forretningskritiske i enhver form for e-handel.
Harald Nyborg forsøger i første omgang at sende aben videre til sin hostingudbyder, TDC, der elegant sparker den tilbage med en tør konstatering af, at Harald Nyborg har fået nøjagtig den ydelse, man betaler for, nemlig den basale hosting af sitet.
TDC vil ikke, og det gælder også alle andre udbydere af hosting, tage ansvar for drift af applikationer, man ikke har udviklet og kontrollerer.
Tag ansvar
Hvad skulle Harald Nyborg så have gjort? Meget enkelt, man skulle have forlangt, at leverandøren af applikationen tog ansvar for driften og sikkerheden i applikationen.
Dernæst skulle man enten hos TDC eller hos en anden udbyder have valgt Managed Hosting, hvor udbyderen overvåger hele driften af sitet og løbende registrerer og agerer på forsøg på uautoriseret adgang, fejl og uregelmæssigheder.
En Managed Hosting-løsning havde forhindret den kæde af begivenheder, der nu har bragt virksomheden i den offentlige gabestok, nemlig sikkerhedsbrud, uønsket opbevaring af MP3-filer, iklædt lange perioder, før fejlene bliver rettet.
En Managed Hosting-løsning kunne også indebære, at skaderne blev udbedret, uden at der blev oplevet nedetid på sitet.
Hele branchens problem
Elementært, men Harald Nyborg er desværre ikke den eneste danske e-handelsvirksomhed, der enten på grund af uvidenhed eller i forsøg på at holde omkostningerne nede, vælger at bygge sin e-handelsløsning på hostingmæssige lerfødder.
Harald Nyborgs problem er nemlig hele branchens problem, og hver gang der kan stilles berettiget tvivl om sikkerheden på en e-handelsløsning, smitter det af på tilliden til hele e-handelsprocessen og alle udbydere. Harald Nyborg må dog selv tage ansvar for en meget vigtig del af miseren.
Det fremgår af hele virksomhedens kommunikation og håndtering af sagen, at e-handelssiten ikke anses som forretningskritisk for virksomheden. Fejl kan stå urettede, indtil der alligevel skal pilles ved løsningen, ledelsen går ikke ind i sagen, men lader IT-chefen alene håndtere krisestyringen osv.
Jeg kender ikke Harald Nyborgs omsætningstal, men det er tydeligt, at der er tale om en af de mest succesfulde e-handelsløsninger i Danmark. Det er derfor ekstra trist, at der ikke har været forståelse for, hvor vigtig drift, sikkerhed og oppetid er for en stabil løsning.
Tina Lerche er administrerende direktør i virksomheden Wingercom.