Efter at den første tv-reklame med komikeren og 90'er-ikonet Jerry Seinfeld gik i luften i slutningen af sidste uge, har Microsoft måttet lægge ører til næsten udelukkende beske kommentarer til kampagnens bærende fundament: en form for humor, som af selv de mest postive bliver betegnet som sær.
Reklamen, der kan ses her, viser Seinfeld hjælpe Bill Gates med at købe sko i en lavprisbutik. Det komiske klimaks i det 90 sekunder lange reklameindslag nås, da parret forlader butikken, og Seinfeld spørger Bill, om der ikke snart kommer computere, som man kan spise.
"Hvis ja, så givet et eller andet tegn - juster dine underbukser" siger han, hvorpå Bill Gates tilsyneladende vrikker sine underbukser lidt bedre på plads.
Reklamen er ifølge Bill Veghte, der er Microsofts topchef for Windows, lavet for at bryde isen og den skal være forløber for flere kommende reklamer, hvor der sættes spot på "magien" i Vista snarere end de mange praktisk fordele, som folk antages at kende rigeligt til i forvejen.
I alt poster Microsoft 300 millioner dollars i reklamekampagnen, der også indeholder helt andre elementer: I store varehuse i USA har Microsoft fået anbragt eksperter hvis eneste opgave er hjælpe forbrugerne til at få en bedre oplevelse i forbindelse med køb af ny computer.