En softwarefejl hos BG bank betyder, at tusindvis af danske virksomheder ikke kan følge med i, hvilke af deres kunder der betaler deres regninger, og hvem der ikke gør det.
Fejlen opstod 1. juli, da 400.000 girokonti skulle lægges på et nyt system i Danske Bank. Problemet er endnu ikke løst.
- Vi har ikke overblik over, præcis hvor mange kunder fejlen berører, men det er maksimalt 25.000, siger direktør Jørgen Klejnstrup fra Danske Bank, der ejer BG Bank.
Fejlen rammer såkaldt manuelle indbetalingskort, hvor der ikke på forhånd er udfyldt en indbetaler i kodelinien på giro-kortet.
Pengene går retmæssigt ind på kontoerne, men altså uden at indikere, hvor de stammer fra.
Danske Bank har oprettet et beredskab, som manuelt kan hjælpe kunder med at bestemme, hvorfra konkrete indbetalinger stammer.
Det er dog kun muligt at hjælpe de mindre virksomheder. De store med mange tusinde kunder er det for omfattende at hjælpe manuelt, og de må derfor vente med at identificere indbetalerne, til problemet er løst, oplyser Jørgen Klejnstrup.
100 millioner uden afsender
En af de store danske IT-virksomheder, som i øjeblikket har problemer på den konto, er KMD. Selskabet modtager månedligt indbetalinger på cirka 200 millioner koner og har ikke mulighed for at spore indbetalerne.
- Vi har foreløbigt fået cirka 100 millioner ind, som vi ikke ved, hvem der har betalt, siger økonomidirektør i KMD Kjeld Jensen.
Selv om det lyder voldsomt, så er det dog ikke det primære problem for Kjeld Jensen, der har garanti for at pengene er kommet ind, og derfor også ved, hvor meget han kan betale ud.
Problemet er snarere, at KMD ikke har overblik over hvem, der ikke har betalt deres regninger og dermed heller ikke kan rykke folk for betaling.
- Vi kan ikke risikere at sende rykkere til kunder, der har betalt, og derfor har vi sat den proces i stå, siger Jørgen Klejnstrup.
Økonomisk efterspil
Ubetalte regningen kan give et rentetab for KMD. Hvor meget er det endnu for tidligt at få overblik over.
- I øjeblikket er det det vigtigste at få forretningsgangen op at stå igen, men det er klart, at jeg efterfølgende vil tage en snak med banken for at høre, hvad de har tænkt sig at gøre ved det, siger KMD-direktøren.
Dermed kan Danske Bank risikere, at der kommer et økonomisk efterspil på sagen.
Foreløbig koncentrerer banken sig om at løse det tekniske problem. Jørgen Klejnstrup kan ikke oplyse, hvornår det sker, men en foreløbig prognose lyder på mandag.
- Jeg håber og tror, at vi kan have lister ude til vores kunder over inbetalinger mandag morgen, siger Jørgen Klejnstrup.