Artikel top billede

Dansk partner hævner sig på Oracle

Miracle går efter at ødelægge Oracles undervisningsafdeling i Danmark.

"Nu vil jeg have hævn."

Mogens Nørgaard, direktør i det danske it-hus Miracle, er klar i mælet. Normalt lever virksomheden af at sælge og give support til Oracle-produkter, men nu føler Mogens Nørgaard sig så grundigt taget ved næsen af software-giganten, at han går efter at ramme Oracle på pengepungen.

"Nu vil jeg ødelægge deres undervisningsafdeling i Danmark. Dét dér vil jeg ikke finde mig i," siger Mogens Nørgaard.

Han er helt oppe i det røde felt, fordi han mener, at Oracle har overtrådt en mundtlig aftale, som Miracle-direktøren havde med flere ledende ansatte i Oracle om, at Miracle skulle overtage Oracles danske undervisningsafdeling. Derfor har han denne uge iværksat et tilbud, som han mener er så godt, at det vil udkonkurrere Oracles danske undervisningsafdeling.

Mens Mogens Nørgaard er kendt for sit åbne forhold til journalister, er en fremragende kommunikator og generelt taler lige ud af posen, er Oracle mere tilknappede i denne sag. De ønsker ikke at gå ind i sagens detaljer. Derfor kan ComON desværre kun præsentere sagens forløb set fra Mogens Nørgaards synspunkt. Historien følger her.

 

En lykkelig start

Det hele starter optimistisk for begge parter for næsten to år siden. I begyndelsen af 2009 henvender Oracle sig til Miracle for at høre, om deres største danske partner kunne tænke sig at overtage Oracles officielle undervisningsafdeling, Oracle Approved Education Center, i Danmark. Oracle mister penge på undervisningen, og tanken er, at partnere i flere forskellige lande derfor skal overtage det og tilføre nyt liv, siger Mogens Nørgaard.

Miracle øjner en god forretning og er med på aftalen.

"Så anskaffer vi os 600 kvadratmeter og indretter det med en masse dyre computere, to fladskærme per arbejdsplads, og alt muligt andet - hvad der kræves," forklarer Mogens Nørgaard, som desuden ansætter tre fyrede Oracle-instruktørere.

Et møde i første halvdel af 2009 spiller en stor rolle for, at Miracle går med på aftalen. Her deltager Bente Bredgaard, Oracles daværende danske undervisningschef, og hendes europæiske chef, Thomas Ross. Ifølge Mogens Nørgaard får han på mødet lovning på, at Miracle skal have monopol på kurser i middleware, servere og databaser, som Miracle har arbejdet med i mange år. Med til aftalen følger en kontrakt på et par hundrede sider, og Mogens Nørgaard vil høre, om han skal være bange for dens mange passus'er.

"De bekræfter, at der ikke er noget skjult," siger Mogens Nørgaard.

ComON ville gerne høre Oracles ansatte, der deltog på mødet, hvad de sagde. Bente Bredgaard ønsker ikke at udtale sig til citat, og det har ikke været muligt for ComON at få fat på Thomas Ross. Ligeledes ønsker Oracles danske kommunikationschef, Anders Rendtorff, ikke at gå i detaljer med, hvad der blev aftalt.

 

Store tab for Miracle

I juni sidste år begynder samarbejdet, men aftalen viser sig ikke at være så fed, som Miracle havde håbet. It-folket skal stadig tilmelde sig kurserne gennem Oracle, og det viser sig, at kun få deltagere melder sig på. Miracle mister halvanden million kroner over et halvt år. På besøg ved Oracles hovedkvarter i Ballerup, fatter Mogens Nørgaard mistanke til, at Oracle ikke holder deres del af aftalen.

"De har et kursuslokale, som har en glasvæg ud mod besøgende, og der kunne man se, at de var stuvende fuldt, og at det var kurser, som vi burde have afholdt," siger Mogens Nørgaard.

Han konfronterer senere Oracle med hans iagttagelser.

"Så bekræfter Oracle, at de nok står for halvdelen af de kurser, der handler om servere eller database og middleware, som vi burde stå for," siger Mogens Nørgaard.

"De sendte kun folk over til mig, når der var så få deltagere, at det ikke kunne betale sig at afholde dem," uddyber han.

I slutningen af foråret opsagde Mogens Nørgaard derfor aftalen med Oracle.

 

Oracle tilknappede om tvist

Oracle er meget fåmælte og kommunikationschef Anders Rendtorff vil kun sige:

"Vi er kede af, at aftalen med Miracle ikke udviklede sig, som vi alle havde håbet på. Vi føler, at vi har været loyale over for vores del af aftalen, siger Anders Lund Rendtorff, kommunikationsdirektør for Oracle i Danmark, og henviser til en fælles pressemeddelelse med Miracle fra juni 2009, hvor der står, at ”Oracle Danmark vil fortsat have uddannelsesfaciliteter og vil fortsætte med at udbyde kurser såvel som online Live Virtual Classes.”

Ifølge ComON's oplysninger har Oracle det syn på sagen, at de har haft en aftale med Miracle om, at partneren kun skulle stå for åbne kurser - altså kurser, som forskellige firmaers ansatte kunne melde sig på. Derimod ville Oracle fortsat afholde lukkede kurser for eksempelvis en bestemt virksomheds ansatte. Ifølge Mogens Nørgaard ændrede Oracle efterfølgende definitionen af et lukket kursus og lavede åbne kurser om til lukkede kurser efter forgodtbefindende - altså når der var masser af tilmeldte.

Oracle havde altså i realiteten snydt sin egen partner, mener Mogens Nørgaard. Det er set før, at Oracle er raget uklar med firmaets partnere. Men det er første gang, at Mogens Nørgaard oplever det på egen forretning.

"Det er et mønster, jeg har set før hos Oracle, men jeg havde ikke forventet, at jeg ville blive fucket så grundigt af dem. Det er folk, jeg har kendt i mange år," siger han.

Han vil ikke bebrejde de enkelte ansatte, men derimod firmaånden hos Oracle, som generelt stikker partnere i ryggen, hvis det kan betale sig, siger han.

"De var jo bange for at blive fyrede, fordi de ikke nåede deres resultater. Så var de nødt til at fucke partnerne," siger Mogens Nørgaard.

 

Sådan får han hævn

Tilbage til starten. Mogens Nørgaard er nu optændt af hævnlyst. Hvordan vil han ødelægge Oracles undervisningsafdeling i Danmark?

"Det gør vi ved enten gratis eller med en meget lav månedlig ydelse, afhængig af hvad vi taler om, for vores danske kunder at afholde kurser," siger Mogens Nørgaard.

Miracle vil altså køre Oracle Education i sænk i Danmark ved at underbyde dem. Tilbuddet er lanceret denne uge efter en del planlægning. Prisen for Miracle-kunderne bliver 2000 kroner, 3000 kroner eller 6000 kroner om måneden - alt efter virksomhedens størrelse - for fri benyttelse af Miracles kursusudbud. Enkelte kurser vil være helt gratis. Hvis virksomheden ikke er fast kunde hos Miracle, vil prisen være halv pris i forhold til, hvad Oracle normalt tager for et lignende kursus. Eftersom Oracles kurser koster omkring 5000 kroner pr. deltager pr. dag, regner Mogens Nørgaard med, at prisen er så lav, at det får deltagerantallet hos Oracle til at rasle ned. Samtidig kan det ende med at være en god forretning for Miracle, siger han.

"Hvis der er 30 kunder i et miks mellem de forskellige virksomhedsstørrelser, så kan det løbe forrygende rundt, har vi regnet ud," siger Mogens Nørgaard, som uddyber, at Miracle har supportaftaler med 150 kunder, der får tilbuddet i første omgang.

Men kan det ikke være en hindring, at jeres kurser ikke er Oracle-certificerede?

"Oracle er generelt kendt for, at deres kurser ikke er særlig gode. Oracle-certificeringer er ikke noget, som folk regner med i forvejen," siger Mogens Nørgaard.

Han vil gerne rådgive kunderne til at tage et enkelt Oracle-kursus hos softwaregiganten, så man får et stempel som Oracle Certified Professional. Derefter kan den it-professionelle tage de øvrige kunder hos Miracle, siger han. Han mener ligefrem at være fri for Oracles certififerings-bånd, fordi kursisterne slipper for det ellers obligatoriske "marketings-gejl", som Mogens Nørgaard siger.

 

Naive Mogens?

Et helt stort spørgsmål er, om Mogens Nørgaard ikke var godt og grundigt naiv, da han stolede på Oracles ord fremfor at forhandle sig til en kontrakt, der beskyttede ham, og hvor begge parter var 100 procent sikre på at være enige om aftalen.

"Der er 300 sider, og der står alt muligt. Hvad skal man stille op? Der står jo alt muligt," siger Mogens Nørgaard, som siger det kan koste flere hundredtusinde kroner i advokathjælp for at få en rimelig kontrakt.

"Så må man bare stole på dem," siger Mogens Nørgaard.

"Så jeg ville ikke gøre noget om. Det her var bare en ting, der gik galt," siger han.

Mogens Nørgaard har tidligere samarbejdet med ComON om at lave videoklummer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere