Ifølge ubekræftede rygter vil Microsoft præsentere den nye DirectX 11 standard på udviklerkonferencen Gamefest den 22. juli i Seattle. En af nyhederne i DirectX 11 er det såkaldte tesselation, der skal øge detaljegraden i 3D-animationer uden at belaste resten af systemet. Denne funktion findes allerede i de nyeste grafikkort fra AMD.
En anden og endnu mere interessant nyhed er det såkaldte computer shading, som skal gøre det lettere at foretage andet end grafikberegninger på gpu'en. Nvidia, AMD og Intel har indtil nu haft deres egne standarder for dette, men Microsoft vil forsøge at etablere en fælles standard i DirectX 11.
Den nye Shader Model 5.0 indgår også i DirectX 11, men de tekniske detaljer kendes endnu ikke. Det skulle til gengæld være sikkert, at raytracing ikke bliver en del af standarden.
Den færdige version af DirectX 11 ventes først i 2009 og kommer dermed sandsynligvis til at indgå i Vista-efterfølgeren Windows 7. Vista understøtter den nyeste version DirectX 10, men der findes stadig kun et begrænset antal spil, der udnytter standarden. DirectX 10.1 indeholder mindre forbedringer, men understøttes kun i AMD's nyeste grafikkort.