Englænderne får i dag et alternativ til Apples iTunes Music Store, når Microsoft åbner for sluserne til sin egen musiktjeneste. Tjenesten - der markedsføres som både MSN Music Club og Tiscali Music Club - drives i realiteten af firmaet OD2. Det er også OD2 der står bag TDC's musiksatsning, TDC Online Musik.
Ved åbningen i Storbritannien i dag, bliver der adgang til mere end 200.000 musiknumre, fortælles det i en pressemeddelelse.
Det vil koste fra 99 eurocent - omkring 7 kroner - at hente en sang fra tjenesten. Værktøjet til at bestille og afspille musikken ligger indbygget i Microsoft Media Player. Det er muligt at købe sange fra tjenesten uden at være medlem - men medlemmer vil imidlertid kunne købe musikken til lavere pris.
Til september åbnes Tiscali Music Club, der benytter samme musikbibliotek, i Frankrig, Tyskland, Italien og Belgien.
Microsoft har bevidst valgt Vesteuropa som foregangsland for sin Music Club. Erfaringerne herfra skal bruges, når tjenesten lanceres hjemme i USA, hvor markedet i øjeblikket domineres af Apples iTunes, der er vokset til en stor succes siden lanceringen i april.
Apple har tidligere meddelt, at iTunes tjenesten på sigt også skal tilbydes til Windows platformen.