For få år siden dækkede begrebet wearable-computing over særprægede stykker tøj med indbyggede computere, telefoner, PDA'er og andre informationsteknologiske enheder.
Wearable-computing relateredes til tekno-freaks og personer, der eksperimenterer med at koble menneske og teknik sammen i en form for cyborg-kultur.
I dag er wearable-computing stærkt på vej ind på markedet, og trendsættere forudser, at den kommer til at appellere til den brede masse.
Informationsteknologiske enheder af forskellig art, som man kan tage med sig, spiller allerede i dag en stor rolle i det daglige. Fremover skal disse indgå som beklædningsgenstande - uden at folk af den grund kommer til at ligne omvandrende cyborge.
Der er netop afholdt en konference om wearable-teknologi i Birmingham, hvor modedesignere, mobiltelefon- og computerproducenter debatterede den igangværende udvikling samt mulighederne for at styre udviklingen i en retning, som dækker almindelige brugeres behov.
»Wearble-computing kan dække over alt lige fra mobiltelefoner til store bærbare computere. Men lige nu er de meget synlige med ledninger, headsets, m.m.,« udtaler Joseph Dvorak, Motorola, USA.
Hans vision for fremtidens wearable-computing er, at wearable-computing skal matche modebilledet og folks smag, så de får lyst til at iklæde sig teknologien.