En jobannonce kræver åbenbart ikke mere end 140 tegn. Den nye trend er at bruge Twitter til at søge medarbejdere. Senest har Google efterlyst ansøgere på Twitter. Googles Marissa Meyer sendte fredag aften følgende besked på Twitter:
”Graduating with a CS degree this spring? You're brilliant and we're hiring Associate Product Managers - DM me”.
Marissa Meyer er chef for forbrugerprodukter hos Google og hun optræder ofte som firmaets talsmand og ansigt udadtil.
Men hun havde dog glemt en vigtig detalje i sin Twitter-jobannonce. På Twitter er det nemlig kun muligt at modtage personlige beskeder (DM, Direct Messages) fra personer som man selv følger.
Dermed er det altså kun ganske få af de 80.000 ”followers”, som Meyer har på Twitter, som rent faktisk er i stand til at svare hende med en DM.
På hendes Twitter-profil kan man da også se, at hun nu har fået travlt med at ”følge” alle de brugere, som vil i kontakt med hende over DM.
Dermed er Twitter altså alligevel måske ikke helt velegnet til denne form for kommunikation med potentielle jobansøgere.
Enhver Twitter-bruger kan selvfølgelig kontakte Meyer ved at skrive hendes brugernavn i en offentlig tweet.
Google er ikke den eneste virksomhed, der satser på twitcruiting – en kombination af Twitter og recruiting. BMW oprettede sidste år en særlig Twitter-konto med stillingsopslag.