I 2004 voksede omsætningen i det danske analysefirma Enalyzer med 78 procent til 14 millioner kroner. Og det ser ud til at fortsætte, da man hos Enalyzer venter en stigning på 80 procent i 2005, der betyder en omsætning på 25 millioner kroner. Heraf ligger 70 procent af stigningen på HR-området, Human Resource.
»For det første har vi stærke produkter, både på software- og konsulentsiden, og så er der en stigning i markedet, da folk mere og mere forstår vigtigheden i at måle,« siger direktør i Enalyzer, Jakob Roed, til ComON.
Enalyzer udvikler og leverer online, dialogbaserede analyser til både private virksomheder og offentlige organisationer. To af de ting, Enalyzer slår på tromme for, er, at analyseresultaterne allerede ligger klar sekunder efter respondenterne har svaret, og at analyserne kan iværksættes på få timer. Og Jakob Roed har et godt bud på, hvorfor netop Enalyzers løsninger er så efterspurgte.
»Det er jo, fordi vi både har software og rådgivning. Og fordi vi er meget fleksible overfor, hvor meget kunden vil outsource til os eller have liggende hos sig selv,« siger han og tilføjer, at Enalyzers produkter placerer sig i den høje ende af markedet.
Han ser også positivt på fremtiden.
»Det ser lovende ud. Markedet er blevet endnu mere modtageligt over for målinger. Jeg mener, at vi har et godt udgangspunkt for at blive større, da vi har godt fat i både de store og mindre virksomheder,« siger han.
Firmaet blev startet i 2000, da Roed sammen med to andre spurgte sig selv, om der var et marked for at outsource analyser og derved øge antallet af analyser til gavn for virksomhederne. I 2002 kom de første sorte tal på bundlinjen, og siden da er det kun gået én vej, og i år har man i gennemsnit ansat to nye medarbejdere hver måned.