Klumme: Verdenskrig mod spam

Spam er ved at udvikle sig til et reelt problem og kan på sigt blive invaliderende for internettets funktion, mener Brian Mertz Pedersen.

Internettet og e-mails har med eksplosiv hast indtaget rollen som den primære kommunikationskilde i vores arbejdsliv. Indbakken er lig med adgang til arbejdskontakter, dokumenter og information, men desværre i stigende grad også tilbud om alt fra billige lån til forøgelse af kønsdele. Spam er ved at udvikle sig til et reelt problem og kan på sigt blive invaliderende for internettets funktion. Mængden af spammail er steget med urovækkende hast, og tal fra branchen peger på, at alt mellem 10 og 30 % af sendte mails er spam. Det er en uacceptabel høj rate, som alle os brugere lider under - men vi lider også under manglende regler og værktøjer mod spam.

Det er så let - for spammere altså

I dag kan alle med lethed indkøbe millionvis af e-mailadresser for blot et par hundrede dollars og herefter med lidt hjælp fra lyssky internetsites forsøge at afsætte alskens produkter via uopfordrede e-mails. Afsenderens sande identitet skjules, og besværet med at rydde op i vrede besvarelser undgås ved at udnytte prøvetilbud fra ISP'ere eller sågar tredjemands domæne. Tilbage står altså modtagerne, som bruger opkoblingstid på at hente ligegyldige mails og internetudbyderen, som bekoster unødigt store mængder trafik og så det efterfølgende besvær med oprydning. Samlet er det svært at forestille sig nogen anden form for reklamedistribution med en sådan bizar byrdefordeling mellem sælger og potentiel kunde. Spammere beskrives vel bedst som internettets parasitter, der ulovligt suger på virksomheders og privates tid og penge.

Det største enkeltstående problem med spammails er, at det i de fleste tilfælde kan betale sig at sende dem ud. Når blot få promille ud af de millionvis af modtagere, hvor usandsynligt det end lyder, faktisk ender med at reagere på disse oftest aldeles utroværdige henvendelser, tjener afsenderen penge. Uanset ulovligheden er der altså penge at tjene og gruppen af internetbrugere, som potentielt set kunne have fordel af at udsende spammails, er særdeles stor og konstant voksende. Kombineret med billig adgang til enorme mængder internetadresser og ingen distributionsomkostninger er det en tikkende bombe under internettets funktionalitet.

Verdenskrig mod spam?

Derudover er problemet, at byrden for den enkelte bruger stadig ikke er kritisk endnu. Vi sletter alle med lettere irriteret mine hver morgen et antal e-mails, som så åbenlyst ikke er tiltænkt os personligt, men gør for langt de flestes vedkommende ikke mere ved det. Derfor er modstanden i dag kun relativt beskedent organiseret. Opsummeredes alle disse små morgen-irritationer kunne det nok blive til en lille verdenskrig, men indtil videre lader det til at være et accepteret arbejdsvilkår, som vel at mærke koster værdifuld tid. Hvad sker der når daglige 10 e-mails bliver til 100 og siden hen 1.000 - hvilket ikke er et urealistisk scenario.

Hobevis af firmaer tilbyder og udvikler allerede værktøjer til frasortering af spam, men kampen er svær, for ligesom med hacking og vira handler det om at være ét skridt foran hele tiden. Efterhånden som disse værktøjer bliver mere effektive kan det ventes at antallet af spammails øges, idet personerne bag er nødt til at kompensere for afviste mails for at bibeholde et indtjeningsgrundlag.

Bak op om anti-spam

Heldigvis er der en del forholdsregler, som den enkelte bruger og systemadministrator kan tage for at begrænse mængden af spammail. Rækken af anti-spam sites er lang og de fleste indeholder råd, om hvad man skal og ikke skal gøre. CAUCE.org (Coalition Against Unsolicited Commercial E-mail), som synes at være en af de mere etablerede, arbejder for bedre regler og mere opmærksomhed omkring spam.

Kampen er essentiel for at bevare de tiltænkte fordele ved internettet som eksempelvis at kunne distribuere reklamemateriale omkostningsfrit men vel at mærke kun til de relevante og samtykkende interessegrupper. Uden regler og effektive værktøjer til beskyttelse på dette område vil spam udvikle sig til et uoverskueligt problem. Der er ganske enkelt for mange tilbud i verden?!

Tre gode råd om spam

  • Besvar aldrig spam mail og undgå at åbne dem - når spam sendes som html-mails, kan afsenderen spore hvilke modtagere, der åbner mailen og hvor lang tid mailen er åben
  • Indstil dit e-mailprogram til at spørge dig, inden der returneres modtaget/læst kvittering
  • Undlad at offentliggøre medarbejderes e-mail adresser på websider, men benyt kontaktformularer og rolle-adresser på virksomhedens website i stedet.

    Brian Mertz Pedersen er koncerndirektør i sikkerhedshuset EuroTrust A/S.




  • IT-JOB

    Ward247 ApS

    IT Operations Manager

    Cognizant Technology Solutions Denmark ApS

    Test Manager
    Brancheguiden
    Brancheguide logo
    Opdateres dagligt:
    Den største og
    mest komplette
    oversigt
    over danske
    it-virksomheder
    Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
    Also A/S
    Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

    Nøgletal og mere info om virksomheden
    Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

    Kommende events
    Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

    Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

    27. november 2024 | Læs mere


    Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

    Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

    03. december 2024 | Læs mere


    Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

    Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

    04. december 2024 | Læs mere