Danmark har allerede gjort sig bemærket på den internationale spilscene med succesrige produktioner som Hitman fra IO Interactive og Total Overdose fra Deadline Games. Og det er kun begyndelsen. En ny generation af spildesignere er på vej med nye friske kræfter - og en dansk spilforsker mener ligefrem, at Danmark kan blive blandt de førende i verden når det gælder produktion af computerspil.
Studerende fra Aalborg Universitets uddannelser i interaktive digitale medier viste et lille glimt af spilbranchens fremtid på udstillingen MultiMediMania fredag den 9. juni. Aalborg arbejder målrettet på at etablere sig som et centrum for interaktive medier og et af midlerne er et tæt samarbejde mellem byens spilfirmaer og universitetet.
Spilforsker Lars Konzack fra Aalborg Universitet efterlyser større investeringer i spilbranchen - fortrinsvis fra private investorer, men han mener også, at der bør etableres en offentlig støtteordning.
»Det er en branche der er så ny at den hurtig kan blive kvalt af manglende investeringer. Jeg ser gerne flere investeringer, både private og offentlige. Måske skal der være en slags 50/50 ordning på samme måde som i filmbranchen, der sikrer kvalitet i produktionerne,« siger Lars Konzack til ComON.
For at sikre gode betingelser for de unge spilfirmaer har Aalborg Erhvervsråd oprettet et fysisk og virtuelt væksthus, Dreamgames, hvor studerende, private virksomheder og andre interesserede kan mødes for at udveksle ideer og erfaringer. Der er også planer om at undersøge mulighederne for etablering af en investeringsforening med private og institutionelle investorer.
Lars Konzack mener, at computerspil er på vej til at blive anerkendt som et seriøst kulturmedie på linie med litteratur og film.
»Der er en bevægelse i retning af at se nogle kunstneriske kvaliteter i spillene, og det går hurtigere end med film, som har taget mange år for at blive respekteret som kulturform,« siger spilforskeren, der netop nu er ved at spille sig gennem Sonys meget roste Shadow of the Colossus.
Han er ikke i tvivl om, at spillene vil blive endnu flottere og mere realistiske i de kommende år. Men samtidig med blockbuster-markedet for spil som Hitman, der koster mange millioner at producere, er der også opstået et indie-marked, hvor selvstændige spilskabere med gode ideer har en mulighed for at markere sig.
»Selv hvis den teknologiske udvikling går i stå i morgen, vil der gå 20 år før man får udnyttet den teknologi, som vi har i dag. Spillene får en filmisk kvalitet og bliver nærmest en total genskabelse af virkeligheden. Men det betyder vel at mærke ikke, at du ikke kan se forskel på spil og virkeligheden, ligesom du heller ikke er i tvivl om, at en film i biografen ikke er virkeligheden,« siger Lars Konzack.
Og Danmark har en god chance for at gøre sig bemærket, mener spilforskeren. Den danske spilhistorie går faktisk helt tilbage til 1981, hvor »Kaptajn Kaper i Kattegat« udkom til pc'er.
»Vores chancer for at gøre os gældende på det internationale marked med computerspil er faktisk større end med film, fordi spillene ikke er så afhængige af store stjerner,« fastslår han.
På fredagens udstilling i VRMedialab på Aalborg Universitet var der blandt andet mulighed for at afprøve et nyt dansk computerspil der er udviklet specielt til døve og hørehæmmede børn i alderen mellem 2 og 5 år. Spillet »Bibi og Palle i Junglen« kan prøves på adressen www.vistachild.com. De besøgende på udstillingen kunne også prøve et reklamespil udviklet til Randers Regnskov og et dansk rollespil i peg-og-klik-stil, Lindholm Viking.
I VRMedialab er der ligefrem indrettet et spillaboratorium med sofaer, fjernsyn og konsoller, hvor forskerne kan observere spillerne i et realistisk dagligdags-miljø. Hvis det bliver for kedeligt, kan man tage et udflugt ind i 3D-caven eller 3D-panoramabiografen, som nok ikke blive hvermandseje lige med det samme.
Men fremtidens computerspil er ikke kun hyperrealistiske virtuelle verdener, som skal betragtes med stereobriller eller 3D-hjelme - det kan også være små og simple spil til mobiltelefonen, der spås en stor fremtid. Aalborg har allerede etableret sig som et internationalt centrum for udvikling af mobilteknologi, og kommunen håber nu, at byen også kan blive førende til at producere spil og underholdning til mobiler.
»Mediet er der nu, og det skriger på indhold og gode ideer,« siger erhvervskonsulent Dolan Sund Nielsen fra Aalborg Erhvervsråd.