En ny undersøgelse fra TNS Global Telecoms Insights afslører en voldsom udvikling i Asien inden for brugen af mobile multimediefunktioner, som for eksempel TV på mobilen. Grundlæggende investeringer i at forbedre infrastrukturen og netværkshastigheder, samt billige flatrate abonnementer, har banet vejen for en massiv stigning i antallet af brugere, der benytter avancerede multimedietjenester.
I lande som Japan og Korea er antallet af mobilkunder, der benytter TV på mobilen, steget fra 14 procent til 32 procent. Det svarer til mere end en fordobling i antallet af brugere. Tendensen er også at finde i f.eks. Hong Kong, hvor man ligeledes har oplevet en kraftig vækst.
Til sammenligning er væksten i Europa langt lavere. Her er man gennemsnitligt steget fra seks procent til otte procent. Enkelte lande ligger dog lidt højere end gennemsnittet, f.eks. England, hvor 13 procent af befolkningen ser fjernsyn på mobilen.
Det amerikanske gennemsnit er en tand højere end det europæiske, men med et gennemsnit på 11 procent er der stadig lang vej til asiaterne.
Udviklingen i Asien har samtidig medført, at mobil TV nu er den mest eftertragtede funktion, når der skal købes ny mobil. I Korea mener hver tredje mobilkøber, at netop indbygget TV i mobilen er det vigtigste i en moderne mobiltelefon. Denne interesse er langt højere end interessen for både kamera og musik i mobiltelefonen.