Det går stærkt med partnerskaberne i det lille udviklingshus Sitecore. I går offentliggjorde selskabet sin anden store forhandleraftale indenfor få måneder. Sammen med KMD skal Sitecore udvikle og sælge content management-løsninger til de danske kommuner.
Aftalen kommer blot to måneder, efter at Sitecore kunne præsentere en international aftale med tyske Software AG.
Til september lanceres et fælles produkt, bestående af SiteCore Content Manager og Software AGs Tamino XML Server under navnet SiteCore Enterprise Edition. Produktet afsættes herefter gennem SiteCores samlede partnerkanaler.
- Det går så stærkt for os i øjeblikket, at vi har nok at gøre med at holde fast i stolen, siger partner managing i Sitecore, Kasper Kjærbye Larsen til Computerworld Online.
Sitecore udsprang som selvstændig virksomhed fra konsulentfirmaet Pentia for godt et år siden og har i dag 6 ansatte på kontoret i det indre København. Pengene til Sitecore stammer fra de fire ejere af Pentia, og Pentias direktør Michael Seifert er fuldt med i det nye selskab, som han i dag står i spidsen for.
ASP satsning
Den seneste aftale med KMD - der reelt er indgået med KMD divisionen Individuel Service - er kommet i hus på trods af, at KMD i forvejen betjener 100 kommuner med sit egenudviklede content management-system, Web Office. Det ser projektleder Benjamin Christian Munk fra KMD's Individuel Service intet problem i.
- Vi vil ikke stoppe med at sælge vores egne løsninger, men til de kommuner, der vil lidt mere, kan vi nu tilbyde en løsning bygget på Sitecores software, siger han.
Ifølge Benjamin Christian Munk er der generelt store forventninger til salget af Sitecore-baserede løsninger, men størst er forventningerne til en ASP baseret løsning, hvor kommuner kan leje softwaren over internettet. Det system forventes at være færdigt til salg fra starten af fjerde kvartal i år.
Konkurrenter venter på resultater
Sitecores konkurrenter på content management-markedet er begyndt at lægge mærke til den unge virksomhed. Men foreløbig er det mere i medierne end i markedet, fortæller marketingchef i Synkron, Per Christiansen.
- Vi har da set annonceringerne og studset over de fine aftaler, men vi har endnu ikke rigtig stødt på dem i udbuddene. Det er fint med konkurrence, da det skaber mere opmærksomhed på mulighederne med content management, men det kræver jo, at der er noget under aftalerne, så det også resulterer i konkrete løsninger, siger han til Computerworld Online.
Amerikansk patent
Sitecore har det første halve år solgt godt 30 licenser og genereret et lille overskud på 500.000 kroner. Udviklingshuset er da også godt klar over, at de ikke kan erobre hele verden på en gang.
Derfor skal man ifølge Kasper Kjærbye Larsen heller ikke lægge alt for meget i, at Sitecore den 3. december 2001 indleverede en patentansøgning hos de amerikanske myndigheder.
- Det er rigtigt, at vi har søgt patent i USA, og at vi håber at skulle ind på det marked en dag, men at vi starter med USA skyldes mest af alt, at det er nemmere at få patent der end i Europa ? eller Danmark, hvor det er helt håbløst.
- Hvis først vi får patentet i USA, så bliver det nemmere de andre steder, siger Kasper Kjærbye Larsen.