Panik og jubel over Apples nye pengemaskine

Bruger Apple prisstigning til at tvinge konkurrenter ud af butikken?

Apple bekendtgjorde i går, at aviser og magasiner kan komme til at  betale 30 procent af deres indtægter for at sælge abonnementstjenester til kunderne.

Udmeldingen har flere steder vakt forargelse, men hos Berlingske Media i Danmark tager man beskeden i stiv arm.

”Det er superpositivt, at der nu kommer en afklaring, efter at alle kommentatorerne længe har spekuleret over, hvad Apple ville gøre på det her område,” siger direktør for digital udvikling i Berlingske Media, Mads Vad Kristensen.

”Og der er ikke noget af det, som de har annonceret, der kommer bag på os, og som vi ikke har taget hånd om i forhold til vores udvikling af apps,” siger Mads Vad Kristensen.

”Vi har bevidst ventet med at indføre vores egen alternative betalingsmoduler, fordi vi tænkte, at Apple nok ville komme med en, og at de nok ville gøre det besværligt at bruge sin egen. På den måde har vi sparet nogle udviklingskroner,” siger udviklingsdirektøren.
Men han understreger, at mediehuset har et positiv forhold til Apple, og den opfattelse ændres ikke af, at Apple i fremtiden skal have 30 procent af kagen i nogle tilfælde.

”Apps er ved at blive en fornuftig, spirrende forretning for os. Vi bygger vores apps i et framework, der går på tværs af apps, så den enkelte udgift per app er ved at nå ned på et interessant niveau. Så vi kan både komme hurtigt ud med nye ting og gøre det til en fornuftig pris,” siger Mads Vad Kristensen.

Berlingske deler generelt ikke holdning med udenlandske kollegaer, der føler, at Apple tager brødet ud af mundet på dem.

”Vi har taget forbrugernes perspektiv i den her sag. Vi er interesseret i, at vores produkter kommer ud til brugerne, og der er efterhånden mange iPhones i Danmark, og iTunes er blevet en effektiv motor til at gøre det så nemt som muligt for forbrugerne, så den spiller vi med på”.

Berlingske har allerede i dag bekendtgjort en gratis iphone/iPad-app til betalende kunder. Noget der er blevet muligt med Apples ændring.

Jyllands-Posten er også tilfreds med, at Apple endelig har offentliggjort sine planer, men direktør Klaus Høeg-Hagensen savner stadig at få svar på alle uklarhederne omkring adgang til brugerdata. Det siger han til Mediawatch:

”Det, vi ikke er sikre på, er, om vi kan kræve det som forudsætning, at kunden skal give oplysninger om sig selv for at købe abonnementet.”
 

Wimp venter

En af de andre brancher, som Apples krav om 30 procent gør ondt på, er det voksende marked for streamingtjenester som Wimp, Spotify og Rdio.
Amerikanske Rhapsody, der har 750.000 brugere, var hurtigt ude og kalde Apples krav for vanvittigt.

”Det her kommer til at betyde, at vi ikke længere kan tilbyde vores tjeneste gennem iTunes, hvis vi bliver pålagt kravet om at betale 30 procent til Apple. De 30 procent skal ses i lyset af for eksempel 2,5 procent, der er et typisk at betale i kreditkortsafgift,” lyder det i en officiel udmelding, som afsluttes:

”Vi vil nu i fællesskab med resten af branchen beslutte, hvordan vi skal reagere juridisk og forretningsmæssigt på den seneste udmelding fra Apple.”

Ifølge amerikanske medier vil der komme et samlet klagebrev fra hele branchen af streamingtjenester.

Norske Aspiro, der driver Wimp, som nu er blevet tilgængelig for alle danskere, lader de amerikanske kollegaer tage slåskampen med Apple:

"Vi forholder os afventende, indtil vi har mere konkret information fra Apple om, hvordan modellen bliver bæredygtig for musikstreamingservices. Forhåbentligvis har Apple taget højde for, at disse tjenester har høje marginale omkostninger, som går til pladeselskaber, artister og andre rettighedshavere,” siger Thor Martin Jensen, der er talsmand for Aspiro.

For 30 procent kan have en alvorlig betydning.

Analytikeren Mark Mulligan fra Forrester mener, at afregningsmodellen kan være den direkte død for mange musiktjenester – eller at tjenesterne i hvert fald bliver tvunget ud af Apples gyldne, men lukkede have, fordi musiktjenesternes økonomi i forvejen er trængt.

”De giver i forvejen cirka 70 procent af deres indtjening til copyright-organisationer og resten af indtægterne gå til marketing og selve teknikken. Så Apples krav om 30 procent kan betyde, at betalte musik-streamingtjenester med ét går fra at give et minimalt overskud til at være en branche med et kronisk underskud”.

Og det kan være helt bevidst fra Apples side, mener analytikeren. Han gætter på, at Apple snart vil starte deres egen streamingtjeneste, og kravet på de 30 procent er en subtil måde at skubbe de mest oplagt konkurrenter ud af Apples egen baghave - App Store.


Monopolmisbrug

Tabletmarkedet er stadig i sin vorden, men Apple sidder tungt på segmentet. Derfor kan firmaet havne i anklager om monopolmisbrug. Det er meget sandsynligt, siger professor Shubha Ghosh til Wall Street Journal.

Professoren, der har specialiseret sig i monopoler, er som udgangspunkt tilbøjelig til at kalde sagen for monopolmisbrug. Men det skal afgøres af to ting, som først kan afklares i en retssal: Har Apple en dominerende position, og udnytter firmaet positionen til at udøve en praksis, der er ødelæggende for konkurrencen på markedet?

Uanset hvad så fortsætter debatten. I morgen mødes europæiske udgivere i London for at diskuttere detaljerne i Apples ændrede regler, og hvordan man skal forholde sig til dem.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere