Videnskabsminister Helge Sander optrådte i sidste uge i et annonceindstik fra HP. Og det er der i virkeligheden ikke noget sensationelt i, hvis ikke det var fordi Helge Sander i efteråret fik en næse fra sin chef, statsminister Anders Fogh Rasmussen, for sin medvirken i et lignende tillæg fra HP efter en del politisk ballade fra oppositionspartierne i Folketinget.
Efter sidste uges optræden er Enhedslisten på banen igen med spørgsmål til både Helge Sander og Anders Fogh Rasmussen.
»Man kan sige at Helge Sander er ude og dumme sig igen,« siger Line Barfoed fra Enhedslisten til ComON.
Helge Sander selv ønsker at svare på spørgsmålene i Folketinget inden han kommenterer sagen i medierne, men i efteråret sagde han at han ikke kunne se noget problem i sin optræden.
»For mig er det væsentligt at der er nogen, der bakker op om blandt andet digitalisering. Når HP bakker op, så deltager jeg naturligvis gerne i deres magasin. Hvis emnet er relevant og afsenderen er anstændig, så har jeg aldrig sagt nej. Hverken til fagforeninger, virksomheder eller andre,« understreger Helge Sander.
Men den køber man ikke hos Enhedslisten.
»Det er fuldstændig ligegyldigt hvad teksten handler om. Ministre skal ikke optræde i reklamer, slet ikke på deres eget fagområde,« understreger Line Barfoed.
I efteråret sluttede miseren med at Statsministeren gav Helge Sander en næse.
»Det er min opfattelse, at ministre bør være tilbageholdende med at indgå i reklamemæssige sammenhænge,« sagde Anders Fogh Rasmussen dengang.