Derfor crasher lufthavne og it-systemer:Opdatering fra Crowdstrike har ramt Microsofts systemer i hele verden

Operatører vil bekæmpe mobilspam

Mange mobilbrugere tilmelder sig tjenester, hvor de mod betaling får tilsendt sms'er med information om nye ringetoner, logoer, spil, chat, rejser og lignende. Problemet er, at det typisk er langt sværere at blive frameldt en sms-tjeneste end at blive tilmeldt.

I Storbritannien skal mobilbrugere beskyttes mod en form for mobilspam, hvor de tilmelder sig sms-tjenester for at få tilsendt information. Mange har dog problemer med at framelde sig tjenesterne, når de ikke længere ønsker at benytte dem.

En række virksomheder, som tilbyder de sms-baserede tjenester, har indledt et samarbejde med mobiludbydere om at gøre det nemmere for kunderne at blive frameldt.

Ifølge planen skal det være lige så let at framelde sig en tjeneste som at tilmelde sig den. Det skal fremover ske ved blot at sende en enkelt sms.

Udbydere af nye og eksisterende sms-tjenester skal fra 1. august være klar til ordningen, som lanceres af Mobile Data Association (MDA), og skulle give mobilkunder bedre kontrol over, hvad der bliver sent til dem pr sms.

Det er ikke et krav, at nye tjenesteudbydere øjeblikkelig implementerer teknikken, men det bliver en officiel linje, at de tilbyder kunderne den nye mulighed.

"Vi ser med tilfredshed, at mobilorganisationer medvirker aktivt til at reducere kommerciel spam, og giver kunderne bedre mulighed for kontrol over området," siger Stephen Timms fra britiske Department of Trade and Industry.

Mange af sms-tjenesterne har vist sig særdeles populære blandt mobilbrugere med mere avancerede mobiltelefoner. Indholdet af tjenesterne er ofte af underholdende art, eksempelvis nyt om ringetoner, logoer, spil, chat, rejser og lignende.

Problemet er dog, at folk ofte tilmelder sig tjenester, men glemmer hvilke tjenester, de har tilmeldt sig, og finder det efterfølgende meget kompliceret at framelde sig tjenesten.

Ifølge MDA kommer ordningen uden tvivl forbrugerne til gode, men det er også muligt, at ordningen vil give mobilbrugere større tillid til at bruge tjenesterne, når muligheden for at blive frameldt forenkles.

"Det er tænkeligt, at den forbrugeransvarlige ordning på sigt kan stimulere en øget efterspørgsel på sms-tjenester, når der findes klart definerede metoder til at framelde sig," siger Mike Short, MDA.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere