I 1998 kom 3D-spillet Unreal 1 og satte nye milepæle for grafik i computerspil med realistisk lys og tågeeffekter. Unreal 1 brugte udelukkende software-rendering og kørte altså 100 pct. på CPU’en – det krævede ikke nogen grafik-processor. Manden bag Unreal Engine, Tim Sweeney, forudsiger at det er fremtiden – grafikprocessoren vil forsvinde og blive afløst af ren software-rendering.
Fremtidens computer vil altså ikke længere indeholde et grafikkort – alt vil køre på hoved-processoren. Tim Sweeneys foredrag med titlen The End of the GPU Roadmap fra "High Performance Graphics 09" konferencen i New Orleans kan nu hentes online som pdf-dokument.
Her forklarer han, hvorfor grafik-processoren er død. Sweeney mener, at det er alt, alt for svært at programmere til den aktuelle generation af GPU’er. Selv udviklingen af et multi-threaded-program til en moderne flerkernet processor koster det dobbelte i forhold til et single-thread-program. Og hvis man skal udvikle til Cell-processoren i PS3 koster det fem gange mere.
Han fremhæver i sit foredrag, at CPU og GPU efterhånden nærmer sig hinanden – Intels kommende x86-baserede Larrabee er et godt eksempel – og det giver ikke nogen mening at have et separat grafikkort. Sweeney forventer at regnekraften vil være 20-doblet frem mod 2020.
Konklusionen sammenfattes på det ovenstående billede af fremtidens grafikkort: en simpel HDMI-port. Det er alt, hvad du har brug for af dedikeret grafik-hardware i din computer, mener han.