Den fejlslagne fusion mellem Microsoft og Yahoo gør Google til den helt store vinder på området for internetannoncering. Det siger en ny prognose fra det britiske finansselskab Collins Stewart.
Prognosen spår, at Google næste år vil stå for halvdelen af verdens online-annoncering, der samlet set ventes at nå 55 milliarder dollars - det vil sige omkring 265 milliarder danske kroner. Lidt mere end to tredjedele af Googles annonceomsætning vil komme fra reklamer på internetgigantens egne websites, lyder meldingen. Men her stopper successen imidlertid ikke. Tendensen med en Google dominans på cirka 50 procent vil fortsætte helt frem til 2010, siger prognosen.
Det er især markedet for søgeannoncer, der vil opleve en markant stigning, hvis man skal tro Collins Stewart. Omsætningen på dette område forventes at ramme lidt over 30 milliarder dollars i 2010. Til sammenligning var dette marked 16 milliarder værd i 2007, hvor Googles andel var hele 70 procent.
»Microsofts fejlslagne overtagelse af Yahoo eliminerer den største trussel - på kort sigt - til Googles uforlignelige position på internettet,« siger professor David Yoffie fra Harvard Business School til Financial Times.
Han tilføjer, at Googles momentum »virker ustoppeligt«.
Michael Cusumano, professor ved Massachusetts Institute of Technology, er klar i mælet, når han skal beskrive Googles dominans.
»Det er en guldgrube,« siger han til Financial Times.