Google-monopol i krigen om reklamekroner

Netannoncering vil nærmest udvikle sig til et Google-monopol, viser en ny prognose. De kommende år vil internetgiganten tjene mindst hver anden annoncekrone nettet.

Den fejlslagne fusion mellem Microsoft og Yahoo gør Google til den helt store vinder på området for internetannoncering. Det siger en ny prognose fra det britiske finansselskab Collins Stewart.

Prognosen spår, at Google næste år vil stå for halvdelen af verdens online-annoncering, der samlet set ventes at nå 55 milliarder dollars - det vil sige omkring 265 milliarder danske kroner. Lidt mere end to tredjedele af Googles annonceomsætning vil komme fra reklamer på internetgigantens egne websites, lyder meldingen. Men her stopper successen imidlertid ikke. Tendensen med en Google dominans på cirka 50 procent vil fortsætte helt frem til 2010, siger prognosen.

Det er især markedet for søgeannoncer, der vil opleve en markant stigning, hvis man skal tro Collins Stewart. Omsætningen på dette område forventes at ramme lidt over 30 milliarder dollars i 2010. Til sammenligning var dette marked 16 milliarder værd i 2007, hvor Googles andel var hele 70 procent.

»Microsofts fejlslagne overtagelse af Yahoo eliminerer den største trussel - på kort sigt - til Googles uforlignelige position på internettet,« siger professor David Yoffie fra Harvard Business School til Financial Times.

Han tilføjer, at Googles momentum »virker ustoppeligt«.

Michael Cusumano, professor ved Massachusetts Institute of Technology, er klar i mælet, når han skal beskrive Googles dominans.

»Det er en guldgrube,« siger han til Financial Times.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere