Da jeg var ung, var demonstrationer en hel normal del af fritidslivet. Vi demonstrerede for og imod hvad som helst og når som helst: Antal elever i klassen, Barsebäck, Sovjet i Afganistan, osv osv.
Det var før mobiltelefoner og internettet, så web 2.0 var slet ikke udtænkt. Derfor var demonstrationer den bedste måde at komme til udtryk på. De sidste uger har det været som om, at jeg var tilbage til min ungdom. Sjældent har jeg set så mange demonstrationer fra min udkigspost her på Rådhuspladsen. Desværre handlede langt, langt de fleste om løn. Det kommer der sikkert en beskeden lønforhøjelse ud af. Men ikke glæde i hverdagen. Det kræver nemlig helt andre ting. Som eksempelvis en velfungerende arbejdsdag.
Amerikaneren Will Schutz brugte hele sit liv på at forske i samspillet mellem mennesker. Som ung mand skulle han for den amerikanske flåde undersøge, hvorfor nogle skibsbesætninger fungerede langt bedre end andre. Det han opdagede var, at grupper udvikler sig over tre faser
1) Inklusionsfasen, hvor relationerne mellem gruppens medlemmer bygges op
2) Kontrolfasen, hvor det aftales hvem der bestemmer hvad. Og hvordan opgaverne løses.
3) Åbenhedsfasen, hvor gruppen åbent deler synspunkter og på den måde skaber synergi
Hvis kontrolfasen ikke lykkes, så opstår en masse konflikter, og der kommer ingen åbenhed. Og dermed ingen synergi.
Klare, aftalte roller og opgaver er altså en forudsætning for en gruppes synergi.
Hvad har det at gøre med en velfungerende it-arbejdsdag? En hel del. De psykiske mekanismer i fx en it-driftsafdeling er ikke anderledes end hos en skibsbesætning. Derfor er en god definition af roller, processer og ansvar nøglen til bedre resultater. Og til godt samvær i arbejdstiden.
Jeg har aldrig set en it-afdeling, som egenhændigt definerede sine roller, ansvar og processer. Dertil er hverdagen simpelthen for travl. Men der er god hjælp at hente udefra.
Tusindvis af eksperter og virksomheder fra hele verden har bidraget til den tredje version af ITIL (Information Technology Infrastructure Library). Den beskriver i fem tykke bøger, hvordan it-drift og it-service bedst aftales og tilrettelægges. Og tro mig: Din arbejdsplads kan sagtens rummes indenfor disse rammer. Og hvad bedre er: ITIL udtrykker "best practices" indenfor de forskellige delområder. Og den slags er jo som regel ikke så ringe.
Det bør med andre ord være et helt naturligt krav fra alle it-professionelle, at vi selvfølgelig anvender ITIL til at skabe klarhed i vores hverdag.
Derfor: Nu hvor der ikke er så mange strejker for løn længere, så gør en gammel mand glad: Lav en demonstration foran Dansk IT. Start på Rådhuspladsen, og råb hele vejen til St. Kongensgade: "Vi vil have gode arbejdsforhold, vi vil have ITIL. Nu!"
Så vi kan gøre vores arbejde bedst muligt - og få arbejdsglæden tilbage.