»Det er en myte, at it-branchen har mange klager,« lyder det fra chefkonsulent Lone Rasmussen fra Dansk Handel og Service.
Ifølge Lone Rasmussen har Dansk Handel og Service fået en oversigt over it-klager fra Forbrugerstyrelsen. Og med egne tal og tal fra FOIF, der dækker omkring 80 til 90 procent af hele it-markedet, kan chefkonsulenten konstatere, at der er meget få it-klager.
»I gennemsnit er der cirka 300 klager, hvoraf 180 klager bliver til noget, fordi forbrugerne blandt andet trækker sin klage tilbage eller får den afvist. Men vi har regnet os frem til, at der kun er 144 klager blandt vores og FOIFs medlemmer. Og det tal overrasker os positivt. Set i forhold til, hvor mange computere, der bliver solgt i Danmark, så er tallet absolut ikke alarmerende,« beretter hun.
Dansk Handel og Ssrvice har på eget initiativ taget fat på it-klagerne, som Forbrugerklagenævnet hidtil har siddet med.
»Det er ikke rimeligt, at en virksomhed og en forbruger skal vente i op til syv måneder for at få en klage behandlet i Forbrugerklagenævnet. Vi vil være med til at gøre det lettere for begge parter og giver nu en hjælpende hånd,« fortæller Lone Rasmussen, der har gravet frem til sager, der går helt tilbage til april 2004.