Downloads til mobiltelefoner udgør næsten halvdelen af det digitale musiksalg verden over. Det oplyser Universal Music Group (UMG), et af verdens førende musikselskaber.
Mere præcist siger selskabet, 40-45 procent af UMGs digitale salg kommer fra mobiloperatører. I kroner og ører betyder det, at UMGs musiksalg til mobiler i øjeblikket har en værdi i omegnen af 100 millioner dollar, eller cirka 570 millioner kroner.
Det voldsomt store salg skyldes ikke mindst skiftet fra et udbud, der hovedsageligt bestod af ringetoner, til et udbud der i dag består af musiknumre i fuld længde. Derudover har sammenlægningen af mobil- og onlinesalget hos UMG, således at kunderne har lettere adgang til musikken via begge platforme, også øget salget.
Rio Caraeff, administrerende vice-præsident for UMG, spår i øvrigt, at salget af digital musik til mobiler vil opleve endnu en voldsom stigning, efterhånden som Googles Android får fodfæste på markedet, og flere og flere musikudbydere integreres i Android.