Microsoft skal blive mere populær blandt forbrugerne, og det kræver, at firmaet forbedrer sig på et helt bestemt område - nemlig overraskelsesmomentet. Sådan lyder udmeldingen fra softwaregigantens administrerende direktør, Steve Ballmer.
På den årlige Worldwide Partner Conference i Houston, Texas, blev Ballmer spurgt, hvorfor Google og Apple blev opfattet som mere cool end Microsoft.
»Vi bliver nødt til at overraske folk. Og det tror jeg, at vi vil,« lød svaret fra Microsoft-bossen, der erkender, at man endnu ikke har præsteret nok på dette område.
»Vi har ikke overrasket folk så meget, som vi skal, for at kunne ride med på cool-bølgen«.
Ballmer blev ligeledes spurgt, om Microsoft har tænkt sig at ændre forretningsmodel, så den i fremtiden bliver baseret på online-annoncer. Her er svaret ifølge Microsoft-bossen både ja og nej.
»Jeg bliver spurgt, om vi forsøger at kassere de nuværende forretningsmodeller for at have blot én annonce-baseret model, og svaret er nej. Forsøger vi at skabe en annonce-model i tillæg til de andre? Selvfølgelig,« sagde Ballmer og understregede, at sådan et tiltag ikke sker i løbet af en nat.
Microsoft-bossen udtrykte sin tilfredshed med det forgange år og fremhævede blandt andet, at der indtil videre er blevet aktiveret mere end 140 millioner Vista-licenser på verdensplan.