ComON kunne tidligere i dag fortælle, at der ikke har været konkurrence på det danske mobilmarked, siden TDC og Sonofon i 2004 købte lavpris-mobilselskaberne Telmore og CBB. Ifølge en dansk teleanalytiker er der dog en god grund til, at vi ikke ser en større priskrig på det danske mobilmarked. Selskaberne har ganske enkelt ikke råd.
»Økonomien hos de danske mobilselskaber er så dårlig, at der ikke er plads til prisnedsættelser. Der er kun ét selskab, der tjener penge i Danmark, og det er TDC - hverken Sonofon, Telia, Orange eller 3 har været i stand til at forrente de investeringer, de har lavet i Danmark,« siger teleanalytikeren John Strand til ComON.
Han understreger, at man skal være opmærksom på, at der er tale om to vidt forskellige markeder.
»Der bor dobbelt så mange mennesker i Sverige til det samme antal operatører, og der er stor forskel på selskabernes økonomi - ikke mindst i kraft af den bindingsperiode, som kunderne pålægges,« siger John Strand og fremhæver, at de svenske mobilselskaber med en bindingsperiode på hele 24 måneder har et væsentligt bedre indtjeningsgrundlag end de danske selskaber.
Minutprisen på mobilopkald ligger i dag på 75 øre i Danmark mod kun 50 øre i Sverige, men minutprisen alene giver ikke et retvisende billede af de samlede priser for mobiltelefoni i de to lande.
John Strand forklarer, at der er to grunde til, at samtalepriserne når alt kommer til alt ikke er så forskellige i Sverige og Danmark. For det første har svenskerne højere sms-priser, mens vi i Danmark sms'er ubegrænset, og for det andet har svenskerne højere opkaldsafgifter - og eftersom et gennemsnitligt mobilopkald kun varer mellem to et halvt og tre minutter, udgør opkaldsafgiften en relativt stor del af de samlede mobilomkostninger.