Næsten hver sjette dagligvareforretning tillader, at kunden via nettet kan få bragt dagligvarer direkte til døren, for det meste gennem e-mail.
Det viser et markedstjek, som Forbrugerstyrelsen har lavet, af udbringning af dagligvarer.
Både telefon og fax har dog bedre kår end e-mail. Godt hver fjerde dagligvarebutik tager imod bestillinger over telefon, mens mere end hver femte tager imod henvendelser over fax.
Online dækning gennem dedikerede internetsupermarkeder, hvor kunden kan se og købe sine dagligevarer online, er dog noget mere begrænset. Forbrugerstyrelsen fandt syv online-forretninger med et fuldt sortiment af dagligvarer.
Disse fokuserer sig dog primært på hovedstadsområdet, mens et enkelt internetsupermarked kun bringer ud i Odense Kommune. Kun et internetsupermarked bringer dagligvarer ud i hele landet. For de almindelige supermarkeder var den geografiske forskel så lille, at den ikke blev vurderet som bemærkelsesværdig i undersøgelsen.
Internetsupermarkederne er også dyrere. Priserne for udbringning i internetsupermarkederne varierer fra gratis til 150 kroner med et gennemsnit på 61 kroner. Til sammenligning varierer udbringningen i de almindelige supermarkeder fra gratis til 120 kroner med en gennemsnitspris på 24 kroner. Internetsupermarkederne er altså generelt 37 kroner dyrere på udbringning. Generelt tilbyder fire af ti butikker at bringe varer ud helt gratis.