Næsten 50 procent af de europæiske kontormedarbejdere bruger gammelt it-udstyr. Men det er en rigtig dårlig idé at spare på dén konto, for gammelt it-udstyr giver både syge og uproduktive medarbejdere. Det viser en ny undersøgelse, der er gennemført i februar og marts 2006 af analysefirmaet Tickbox'net for elektronikproducenten ViewSonic.
»Gammelt it-udstyr har helt bestemt en negativ indflydelse på arbejdsmiljøet - og både den tekniske funktionalitet og maskinernes programmel skal være i orden,« siger Birgit Lübker, der er seniorkonsulent i Center for Arbejdsliv på Teknologisk Institut.
Undersøgelsen viser, at næsten 40 procent af medarbejdere med gammelt it-udstyr har flere sygedage end den gennemsnitlige europæiske kontormedarbejder. Desuden siger hele 75 procent af de europæiske kontormedarbejdere, at de ville være mere produktive, hvis de fik opgraderet deres it-udstyr.
Birgit Lübker forklarer, at undersøgelsen ikke kommer som en overraskelse, fordi der efter hendes opfattelse er en helt klar sammenhæng mellem it-udstyrets kvalitet og medarbejderens oplevelse af stress i hverdagen.
»Mange medarbejdere bruger i dag en stor del af deres tid ved skærmen. Hvis der kommer udfald eller sort skærm en gang i mellem og af kortere varighed, så er det et irritationsmoment. Men hvis det sker ofte og er af længere varighed - og hvis der for eksempel bliver ting væk - er det helt klart med til at øge stress. Og ting, der øger stress, øger også sygefravær og har dermed også en negativ effekt på både de enkelte medarbejderes trivsel og på kvaliteten af medarbejdernes arbejde,« siger hun.
En glidende overgang
Arbejdsmiljøekspertens vurdering bakkes op af fagforeningen HK/Privat.
»Det spejler fuldstændig den opfattelse, vi har, og den virkelighed, vi ser. Det er noget, vi ved, der altid har eksisteret, men sjovt nok, så er det faktisk sådan, at efterhånden som hastigheden stiger, så vokser problemerne,« siger Kim Bonde Nielsen, der er faglig sekretær i HK/Privats it-sekretariat.
Han forklarer, at det har været en glidende proces, hvor problemerne stille og roligt har vokset sig store, i takt med at udstyret er blevet bedre.
»For bare få år siden vidste man, at tingene tog tid, og så havde man også lettere ved at acceptere forsinkelser. Men i og med at vi stille og roligt bliver vænnet til, at alting kører hurtigere, så stiger forventningerne, og pludselig vil selv få millisekunders forsinkelse være en stressfaktor,« siger han
Dyrt at bruge gammelt udstyr
Kim Bonde Nielsen understreger, at virksomhederne bør tage medarbejdernes problemer alvorligt, fordi de ofte ender med at vise sig på bundlinjen.
»Man køber ofte nyt udstyr med fokus på rationalisering, men hvis ikke man sørger for, at tingene er i orden, er der meget stor sandsynlighed for, at investeringerne ikke får den ønskede effekt. Det kan være processorer, det kan være servere, det kan være ram, forbindelse eller netværk. Alt i alt kan det være, at systemet slet ikke er dimensioneret til at klare de ting, det skal - og der findes jo også flere eksempler på, at man har implementeret nye ting, der ikke er testet og kvalitetssikret, inden de går i luften,« siger han.
Birgit Lübker er enig i, at hardware og software selvfølgelig skal være i orden. Hun peger dog også på, at det er vigtigt for virksomhederne at bruge tid på arbejdstilrettelæggelse og uddannelse af medarbejderne. Erfaringen viser nemlig, at disse ting har stor indflydelse på både evnen til at løse opgaver og på oplevelsen af arbejdssituationen.
»Med hensyn til den tekniske funktionalitet er det relevant, hvordan it-udstyret ser ud. Er det gammelt? Ved folk hvordan det virker? Er der ledninger, der er ved at falde ud? Og med hensyn til programmellet er det vigtigt, at programmerne er hensigtsmæssige, at de er opdaterede, og at man har fået den fornødne uddannelse og træning i at bruge dem. Uddannelse af medarbejderne er en investering i både arbejdsmiljø og effektivisering,« siger hun og understreger, at det gælder om at være på forkant for at kunne forebygge negative konsekvenser.
»Når man designer it-arbejdspladsen, skal man sørge for, at funktionaliteten er i orden. I designfasen har man virkelig nogle muligheder - bagefter er det dyrt og svært at lave om,« siger hun.