En undersøgelse af kvaliteten i én million samtaler via ip-forbindelser viser, at kvaliteten er faldende. Opkald med direkte uacceptabel lydkvalitet er steget fra 15 til 20 procent i løbet af ét år.
Nettelefonien ER af dårligere kvalitet end traditionelle opkald fra sendemaster og telefonkabler. Men amerikanske Brix Networks, som udvikler overvågningsværktøjer for internetudbydere, har de seneste to år testet IP-telefoni blandt forbrugere. Via hjemmesiden TestYourVoip.com, hvor forbrugere kan teste IP-forbindelsen, viser omkring én million testede forbindelser, at kvaliteten er faldende. Nu fem procent dårligere det på bare ét år.
Grunden er, at større udbud og brug af IP-telefoni belaster netværkene, samtidigt med at netdrevne spil, musik og film vinder frem. Selvom internetforbindelserne bliver hurtigere, bliver der nemlig samtidigt trukket mere data gennem kablerne end tidligere.
Men det handler ifølge analytikere også om, at udbyderne i konkurrencen satser mere på udbud end kvalitet.
»Prioritering af trafikken MÅ komme,« siger analytiker Zeus Kerravala, analytiker hos Yankee Group.
»Visionen for mange udbydere er at tilbyde video, internetadgang og samtaler via det samme kabel. Oven i det video, som vil tage en stor bid af netværket. Jeg tror, forbrugerne vil være knapt så tolerante overfor flimrende tv, som de har været med samtaler. Så udbyderne må hellere prioritere, inden de prøver at sælge internet-baseret video,« siger Kerravala.