Apple har med stor succes udnyttet Microsofts problemer med Windows Vista til at vinde mange kunder over til Mac. Nu ser de frem til, at Windows 7 vil få endnu flere kunder til at sige "i'm a mac", og historien viser, at det faktisk er en mulighed.
Apple mener, at en af de største barrierer mod at skifte styresystem fra for eksempel Windows til MacOS X er besværet. Men det besvær skal kunder, der vil skifte fra Windows XP til Windows 7, alligevel i gennem. Microsoft er sårbar, så længe kunderne overvejer om opgraderingen er besværet værd.
"Vi tror, at mange Windows brugere ser denne opgradering som dråben, der får bægeret til at flyde over. Folk er trætte af problemerne med Windows, og Windows 7 giver dem en endnu en glimrende grund til at skifte til Mac," siger Brian Croll der er vicepræsident for Mac OS X verdensomspændene marketingsafdeling, til Cnet.
Derfor vil Apple lancere en massiv kampagne rettet mod Windows-brugere. Kampagnen fokuserer på de uoverskuelige skridt, som man skal tage for at skifte til Windows 7.
Hvis man har sprunget Vista over og skifter til Windows 7 fra XP, så kræver det, at man tager backup af alle programmer og filer og laver en hel ny installation. Der er også en række begrænsinger i forhold til at opgradere fra Vista. Det er således ikke alle versioner af Vista, der kan opgraderes til alle versioner af Windows 7.
"Når folk ser, hvor meget der skal til for en simpel opgradering, så flipper de da helt ud. Hvis man alligevel skal gennem hele den proces, hvorfor så ikke bare skifte til Mac," siger Apples Paul Schiller til BusinessWeek.
Men Microsoft tror slet ikke folk opgraderer styresystemet. I stedet køber de en ny pc med Windows 7. Apple forventer, at det kan få kunderne til at overveje en Mac i stedet. Men analytikere tvivler. Macbook og iMac er simpelthen for dyre i forhold til en pc i en krisetid.
Historien viser dog noget andet. I et notat til aktionærer har firmaet BroadPoint AmTech undersøgt salget af macs i forbindelse med nye Windows-versioner. Tallene viser en stigning i salget af Mac, hver gang Microsoft har lanceret et nyt styresystem siden Windows 98.
"Vores konklusion er, at der ikke er en negativ korrelation på Apples hardware salg, når Microsoft lancerer et nyt styresystem. Ironisk nok, så finder vi, at Microsofts lanceringer fungerer som en forsinket accelerator af Apples computersalg," skriver BroadPoint AmTech i notatet, ifølge CNN.
De seneste salgstal fra Apple viser, at Apple er upåvirket af krisen. Væksten i deres salg af computere er betydeligt højere end resten af industriens.
Samtidig går der vedvarende rygter, om at Apple vil stjæle spotlightet fra Windows 7 lanceringen den 22. oktober. Det kan de gøre enten med prissænkninger eller ved at lancere helt nye Macbooks og iMacs. Senest lykkedes den taktik for Google, der offentliggjorde Google Wave samtidig med, at Microsoft introducerede søgemaskinen Bing.