Selv om Wikipedia og lignende tjenester på nettet aktivt afviser kommercielt brug, så betyder det langt fra, at der ikke er potentiale for marketing i Web 2.0. Tricket er at få brugerne til at skrive positive indlæg om virksomhedernes produkter.
Et indlysende sted til den praksis er nettets mange blogs, vurderer Mikkel Sørensen, software-ansvarlig i konsulentfirmaet Actics, der rådgiver virksomheder om blandt andet marketing i Web 2.0.
Men blogosfæren er mistroisk overfor reklamer og situationen, hvor en stemme repræsenterer kommercielle interesser. Der er derimod tillid overfor almindelige brugere, så det er optimalt, hvis man kan få en uafhængig blogger til at anbefale et produkt.
Nøgleordet er troværdighed, og teorien er indlysende nok, at folk stoler meget mere på deres jævnbyrdige medborgere end på reklamekampagner.
Så den optimale situation er, hvis man kan få indflydelsesrige bloggere til at skrive positivt om et produkt. Det er endnu bedre, hvis bloggeren faktisk har en kvalificeret viden på området.
»En interessant problemstilling er en ny service, der hedder Truemors.com, hvor man kan udveksle rygter og så lade folk stemme på, hvor sande eller sandsynlige, de tror, de er. Det er der nogen, der med det samme har opdaget, er den perfekte marketingkanal, fordi snak om et brand så bliver et rygte,« siger Mikkel Sørensen og forklarer, at hvis virksomheden kan få folk til at snakke om dets brand og bruge de ord og historier, som virksomheden ønsker, så er det helt perfekt marketing.