Måske har du allerede opdaget at browserens adressebjælke viser et nyt minilogo når du besøger Google. Det lille logo kaldes for et favicon og Google har netop erstattet sit gamle - et blåt 'g' på en hvid baggrund - med et mere farverigt design, som ikke ligner selskabets typiske minimalistiske design.
Et favicon må kun fylde 16 gange 16 billedpunkter, så der er begrænsede muligheder for at slippe kreativiteten løs. Det lille logo vises typisk både i adressebjælken og på den aktuelle fane i browseren.
Google har omkring 1.200 millioner søgninger om dagen, så det lille logo vil hurtigt blive et af de mest sete i verden. Så kan det måske overraske, at logoet er baseret på et design som blev sendt til Google af en it-studerende i Brasilien, André Resende, i forbindelse med en design-konkurrence.
Hvis man kigger nøje på logoet, så kan man se at de forskellige regnbue-farvede blokke danner et 'g' - men det er ikke nær så åbenlyst som i Googles gamle favicon.
Farverne minder om bogstaverne i Googles navn, som faktisk ikke er et logo, men en såkaldt logotype. Google har aldrig haft et rigtigt grafisk logo i stil med Apple eller Mercedes-Benz.
Læs også Googles egen beskrivelse af det nye favicon-logo.