I februar indløber der en ordre på varer for lidt over 10.000 kroner hos spil- og dvd-forhandleren Softfair.
»Det er en stor ordre i min butik, og der var flere ting, der fik alarmklokkerne til at lyse. Eksempelvis var modtageradressen et posthus i København,« fortæller indehaveren af Softfair Bjarke B. Blendstrup til nyhedssiden CRN.
Han valgte at kigge nærmere på oplysningerne og fandt ud af, at kortnummeret tilhørte en kvinde, der havde fået stjålet sit dankort 14 dage tidligere. Bevæbnet med de oplysninger kontakter forhandleren Københavns Politi. De henviser til deres it-kriminalitets afdeling, der igen sendte Bjarke B. Blendstrup videre til den lokale politi afdeling i Odense, hvor anmeldelsen har ligget siden - uden forhandleren har hørt noget nyt.
Politisager skal altid meldes hos den lokale politistation, men flere forhandlere som CRN har talt med, fortæller, at de lokale afdelinger sjældent har viden og ekspertise til at forstå sagerne.
»Man kan være heldig at rende ind i en ildsjæl hos det lokale politi, men oftest går det galt, når man begynder at tale om ip adresser og lignende, så står de af,« fortæller Poul Thyregod, der er indehaver af Proshop.
Han oplever ofte forsøg på svindel, hvor folk bestiller varer til eksempelvis falske adresser.
»Vi har et godt system, der hjælper med at spotte tyvene. I gamle dage, hvor jeg arbejdede i detail løb jeg egenhændigt narkomaner op, hvis de forsøgte at løbe med en vare, det var godt for konditionen. I dag gør vi det samme over nettet, det giver ikke lige så meget motion, men det skal gøres,« forklarer Poul Thyregod.
Ifølge direktøren gør Proshop en dyd ud af at trække alle svindlere i retten uanset beløbet størrelse, og det har sin effekt.
»Vi synes, at der er blevet færre, der forsøger hos os, forhåbentlig er det rygtes, at vi ikke lader nogen slippe væk,« forklarer Poul Thyregod.
Poul Løhde er formand for Politidirektørforeningen i Danmark, der består af lederne af de nye politiregioner. Han forklarer, at de lokale politiafdelinger ofte mangler udstyr og viden til at grave sig ned i sagerne. Derfor trækker de på NITEC, der er politets Nationale IT EfterforskningsCenter. Den forklaring gav Poul Løhde også til CRN i oktober 2004. Det er åbenbart, at der ikke er sket meget siden da.
For NITEC er ikke en egentlig efterforskningsenhed. Det er et hjælpecenter, der støtter efterforskningen. I sidste ende skal sagen stadig færdiggøres af den lokale politikreds, hvor man i følge Løhde ikke har ekspertisen.