De ser ikke ud af meget, de links der kommer frem i højre side af vinduet, når man søger på for eksempel Google. Men der er penge i dem.
I 2004 blev der alene brugt 2,6 milliarder dollars, svarende til 14,6 milliarder kroner, men det tal ventes at stige til 5,5 milliarder dollars, 31 milliarder kroner, i 2009 ifølge en undersøgelse det amerikanske analyseinstitut JupiterResearch har foretaget. Det skriver ZDNet.
Det betyder at markedet for de betalte søgninger er det højest stigende inden for reklamer på Internettet.
I en undersøgelse offentliggjort af JupiterResearch i sidste uge forventer man, at søgemarkedet vil blive mere specialiseret i takt med at søgningerne mere fokuserer på specifikke kategorier.
Specialiserede søgninger i kategorierne salg, finansielle services, medier, underholdning og rejser står for 79 procent af markedet for betalte søgninger i 2004.
Hos JupiterResearch regner man med, at succesen ved specialiseret søgning vil resultere i, at bredt baserede søgemaskine vil lave søgeværktøjer for specielle nicher.
»Hvis ikke medievirksomhederne udnytter denne mulighed, vil bredt baserede søgemaskiner som Yahoo og Google, men også vertikalt orienterede søgemaskine som for eksempel Shopping.com og Sidestep gå ind på markedet for at tilfredsstille efterspørgslen,« siger Niki Scevak, analytiker for JupiterResearch.