Fra den 19. april har studerende på videregående uddannelser - der er over 18 år - haft mulighed for at downloade de nyeste programmer fra Microsoft med rabatter på op til 80 procent.
Baggrunden for det nye tiltag er ifølge Kamilla Jørning, der er salgschef for uddannelsessektoren i Microsoft, at virksomheden har oplevet at institutioner og studerende efterspørger software til en attraktiv pris.
Kamilla Jørning mener ikke, at Microsofts nye rabatordninger kommer til at ramme folk i kanalen.
»Det er en helt anden målgruppe, som vi går efter. Typisk er det unge, der ikke anskaffer sig programmerne på lovlig vis, men som går efter piratkopier. Derfor mener jeg ikke, at folk i kanalen har grund til at bekymre sig,« siger hun.
Priserne på produkterne ligger ifølge Kamilla Jørning fra 130 kroner til 800 kroner.
Hun fortæller, at one note programmet ligger i den billige ende, mens office pakken placerer sig i den dyre ende af skalaen.
Og Microsoft har ifølge Kamilla Jørning taget højde for, at folk, der ikke er studerende, snyder sig til en billig programpakke.
»Nej, de studerende skal nemlig udfylde et skema på nettet, hvor de skal skrive, hvilken institution de tilhører, og det laver vi en stikprøvekontrol på. Men vores erfaring fra andre lande, der også kører ordningen, viser at det godt kan lade sig gøre,« fortæller hun.
Som udgangspunkt forventer Microsoft ikke, at det kommer til at strømme med ordrer.
»Det er tænkt som et pilotforsøg. Vi forventer, at omkring en procent af de studerende i Danmark benytter sig af tilbuddet. Projektet er jo stadig i sin vorden, men det er helt klart fremtidens måde at sælge software på,« fortæller Kamilla Jørning, der allerede markedsfører tiltaget i magasiner.
Foruden Danmark kører Italien, Frankrig, Irland, Finland og Holland med lignende rabatordninger til de studerende.