Svindelmetoden phishing, som bruges til at lokke kreditkort- og bankkonto-informationer fra internetbrugere, er i markant vækst.
Nye tal fra organisationen Antiphishing Working Group (APWG) afslører, at den gennemsnitlige forekomst af unikke phishing-forsøg er steget med ikke mindre end 25 procent siden julimåned, skriver det danske sikkerhedsselskab CSIS.
Begrebet phishing dækker over en svindelmetode, hvor it-kriminelle "fisker" efter bankkonto- og kreditkortsinformation, som de får adgang til via e-mails og falske internetsider, der ser ud til at stamme fra anerkendte virksomheder, oftest banker, som modtageren tænkes at være kunde hos.
Langt de fleste phishingsider hostes i USA, men sammenlignet med tidligere har USA i den seneste tid haft færre kompromitterede systemer end tidligere.
De skandinaviske lande har hidtil været så godt som uanfægtede af phishing, men så sent som natten til onsdag i denne uge blev det første egentlige phishing-angreb rettet mod skandinaviske internetbrugere. Angrebet var et forsøg på at lokke svenske Eurocardkunder til at afgive kreditkortsinformation via en falsk kopi af Eurocards internetside.
Hidtil har præmisserne for phishing været, at brugeren aktivt klikker på et link i en svindelmail for at blive dirigeret ind på en svindelside, men nye phishing-teknikker er undervejs, hvor alt der skal til er at åbne e-mailen for at blive dirigeret ind på en falsk bankside.
Denne type angreb er set i Brasilien, men eksperter vurderer, at det kun er et spørgsmål om tid, før metoden tages i brug af it-kriminelle i andre dele af verden.
Det vurderes, at 5 procent af de personer, som udsættes for phishing-forsøg, følger svindlernes anvisninger, skriver BBC.