Spillet Tribal Trouble, udviklet af det danske firma Oddlabs, er nomineret i kategorien "Technical Excellence" ved verdens største spilmesse, Game Developers Conference, i San Jose, Californien.
Independent Games Festival står bag nomineringen, som gives til spil produceret af udviklere, der er uafhængige af spilforlag.
Tribal Trouble handler om gale vikingers rovtur i en tropisk øgruppe, og udmærker sig ved at være banebrydende indenfor udvikling af spil i et nyere og mere moderne computersprog end der normalt anvendes. Oddlabs har udviklet en teknologi der gør det muligt at bruge computersproget Java til at udvikle spil, der udnytter moderne grafikkort. Java forkorter udviklingsforløbet, fordi det indeholder en stor mængde redskaber, det er lettere at undgå programmeringsfejl, og det kører på både Windows, Mac OS X og Linux.
Desuden har Oddlabs udviklet et avanceret system til at generere indhold ved hjælp af matematiske formler, hvorved det bliver muligt at få spil ned i en størrelse der kan hentes fra internettet i løbet af kort tid.
Spillet og baggrundsteknologien har været under udvikling i 3 år, og i 2004 blev Oddlabs ApS stiftet af de fire datalogistuderende Elias Naur, Mikkel Jensen, Jacob Olsen og Sune Nielsen.
Spilmessen løber af stablen i marts næste år.