Mange radio- og tv-programmer hos DR har en Facebook-side. Er det et problem eller en uundgåelig del af at drive medievirksomhed i Danmark, hvor borgerne er vilde med Facebook?
I den kommende tid skal DR forberede sig på at forsvare, hvorfor statsradiofonien ofte ukritisk omfavner det amerikanske sociale netværk og lader meget af kommunikationen og debatten med seere og lyttere gå gennem Facebook.
Det mener redaktionel udviklingschef Pernille Tranberg hos Berlingske Media
”Vi mangler en kritisk debat, om hvad Facebook egentlig. Facebook er en virksomhed, hvis forretningsmodel bygger omkring én ting: nemlig at tjene penge på dit og mit privatliv. Dine og mine private oplysninger. Og den debat har vi ikke taget fat på. Hvad er konsekvenserne af, at de kan dele os op i databaser og sælge vores oplysninger videre til tredjeparter, og at de lægger under for lovgivningen i et helt andet land,” sagde Pernille Tranberg, da hun i går var inviteret i studiet i går hos DR Indefra til en debat med kanalchef for DR.dk Nicolai Porsbo.
Facebook er senest vurderet til 50 milliarder dollars, og en børsintroduktion kan sende værdien højere op.
Pernille Tranberg understreger, at hun mener, at der er mange gode elementer i udbredelsen af sociale netværk, og at hun ikke forventer, at DR vender ryggen til Facebook. Men hun savner kritisk stillingstagen.
”DR er en offentlighed virksomhed. DR er med til at promovere et netværk, som, hvis det var etableret i DK eller Europa, så var Datatilsynet kommet efter dem, og danskerne havde skreget, hvis vi havde taget den diskussion om, hvad det rent faktisk betyder,” mener Pernille Tranberg.
Hun mener, at DRs studieværter skal holde op med at nævne Facebook hele tiden, fordi det kun kan opfattes som reklame, og så undrer hun sig over, at mange DR-nyheder på DR.dk slet ikke kan debatteres.
Vi kan ikke droppe Facebook
Kanalchef Nicolai Porsbo er enig i, at DR i nogle tilfælde har været for begejstret for Facebook. Han erkender, at debatten på Facebook i nogle tilfælde er blevet promoveret mere end debatten på DRs egne sider.
"Det er en overvejelse fra vores side, hvordan vi promoverer Facebook, men jeg mener ikke, at vi kan vælge det fra. Jeg er meget opmærksom på, at vi ikke kommer til at reklamere for Facebook. Det kan man godt diskutere, om vi nogen gange kommer til," siger Nicolai Porsbo.
Han mener, at Facebook har vist sig som en effektiv måde at komme i dialog med licensbetalerne, og at DR også i fremtiden vil bruge Facebook aktivt.
"Der er tre fuldstændig grundlæggende funktioner på nettet lige nu, og det er Google, Facebook og Youtube. Og de tre er så store, at man godt kan tale om, at man reklamerer for dem, men man kan tale om dem, som det de er; nemlig helt grundlæggende funktioner ved at være på nettet lige nu," siger Nicolai Porsbo.
Han fortæller, at DR snart vil give sine ansatte en regulær Facebook-politik at forholde sig til, så brugen af Facebook er ensartet og reguleret i hele virksomheden.
Det er tydeligt, at DR har godt fat i danskerne. For eksempel er der over 100.000 fans af Facebook-siden om Bonderøven og 67.000 tilhængere af radioprogrammet Mads & Monopolet. I øjeblikket bruger DR Facebook aktivt til at komme i kontakt med de yngre seere med DR Partisan.