ComOFF: Hvilken type fanboy er du?

Er du gnieren, den kontrære, den snævertsynede, den overlegne eller den fornægtende.

Forleden publiserede redaktøren Will Smith fra sitet MaximumPC sin anmeldelse af Windows 7. Kort efter blev han ringet op af sin mor, der var forfærdet over de kommentarer, som læserne kom med under artiklen. Han beroligede hende med, at der ikke var grund til bekymring. Hun var blot stødt ind i fanboy-fænomenet. Han forklarede hende, at fanboys lider af overdreven fokus på enkelte produkter.

Men det fik ham til at tænke. For allerede mens han skrev sin positive anmeldelse af Windows 7, vidste han hvad reaktionerne ville blive. Han ville blive beskyldt for at være en fanboy, hans meninger ville blive angrebet, der ville blive sået tvivl om hans ekspertise og generelle moral.

Men der var en ting, han ikke var forberedt på. Anklagerne mod ham kom fra the usual suspects som Windows XP fanboys, der ikke vil have et nyt OS, fra Apple fanboys, der mindede om, at Snow Leopard er meget bedre, fra Linux-drengene der fortalte ham, hvor ignorant han var, når han betalte for et styresystem i stedet for at bruge et bedre og gratis. Men som noget nyt blev han også angrebet af den yderst sjældne Windows Vista fanboy.

Det har fået ham til at katagorisere de forskellige typer af fanboys. Efter grundige studier har han fundet frem til fem typer.

The Underdog (den håbløse romantiker): Denne type holder altid med outsideren. Det produkt som ganske enkelt ikke har en chance mod de store spillere. Det kunne for eksempel være indædte tilhængere af Palm Pre telefonen eller den afsindigt dyre PSPGO.

Gnieren: Det er fanboy'en, der allerede har købt et produkt og for alt i verden vil fastholde, at det var et godt køb. Derfor er alt nyt noget bras, og giver ikke anledning til at udskifte det produkt, han allerede har investeret penge (og selvværd) i.

Den kontrære/ikke-konforme: Dette er to typer, der minder om hinanden. Den kontrære kan lide produkter, fordi du ikke kan lide dem. Den ikke-konforme kan lide produkterne, fordi ingen andre kan lide dem.

Antikvaren: Antikvaren betragter alt nyt som noget bras.

Historikeren: Når historikeren ikke har travlt med at taste Run på sin Commodore 64, så fortæller han de få, der gider at lytte, at han stadig kører med en Cyrix CPU fra 1993.

MaximumPC overser dog flere typer. Her på ComOn kan vi tilføje:

Den snævertsynede: Den snævertsynede fanboy tror, at alle andre lever som ham. Derfor kan han ikke forstå, at man ikke bare justerer de router-settings, der får det trådløse netværk til at streame musik, istedet for at brokke sig over, at ens nye musikstreamer ikke virker. Han kan også fare i flint over, at man ikke ikke sætter sig ordentligt ind i Linux, inden man afviser det som for besværligt. Typen er kendetegnet ved at være komplet uvidende om, at han har betydeligt mere tid til overs end det store flertal.

Den teknologioverlegne: Typen mener, at det er folks eget problem, hvis de ikke kan finde Gem-funktionen i den nyeste udgave af Word. Det falder ham ikke ind, at ikoner er et sprog, og kun fungerer hvis brugeren forstår, hvad der bliver sagt. Han har også kun hån til overs for dem der opgiver Windows MediaCenter og i stedet køber en harddiskoptager. Han kan rase i flere dage over ignorante forbrugere der tillader sig at forvente at computerprodukter bare virker.

Den fornægtende: Uanset hvor mange gange vedkommendes produkt bliver sat til vægs af konkurrenterne, fastholder denne fanboy, at der er fiflet med benchmark resultaterne, og at annoncerne på elektroniksider beviser, at anmelderne ikke er helt objektive. Flere gange er denne fanboy blevet set skumlende af raseri, mens han klamrer sig desperat til en Playstation 3. I den seneste uge er netop den type dog blevet mærkbart mere afdæmpet. Eller også har han bare travlt med at spille Uncharted 2 og godte sig over de misundelige blikke fra Xbox 360-ejere.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere