Fortini-Campbell har gennemført analysen "Bedre forståelse af det digitale fotomarked i Europa", som giver Danmark en suværen førsteplads. Undersøgelsen deler markedet op i fem segmenter; foto-entusiaster, folk med specielle hobbies, folk som vil dele billeder med andre, teknologi-freaks og nye professionelle brugere.
En anden undersøgelse, som Hewlett-Packard (HP) sammen med Marks and Brands Research har gennemført, viser at 2 ud af 3 fotointeresserede danskere overvejer at købe et digitalt kamera. Undersøgelsen er baseret på svar fra 114 deltagere på Fotomaraton konkurrencen i København den 19. og 20. august.
Blandt argumenterne for at anskaffe et digitalt kamera nævnte 77% muligheden for at se resultatet med det samme, 61% muligheden for at dele billederne over Nettet og 77% digital opbevaring af billeder. Blandt ulemperne nævntes for dyr anskaffelsespris (62%) og for dårlig billedkvalitet (44%).
Hele 2 ud af 3 mener, at digital fotografering vil udkonkurrere analog fotografering. Halvdelen tror, at det vil ske inden for de kommende 3 år, fortæller HP.