Telenor - og de øvrige konkurrenter til TDC - har haft alt for svært ved at konkurrere med TDC på fastnettelefoni.
Det siger Telenors regulatorisk chef, Nicholai Pfeiffer, der derfor er glad for, at IT- og Telestyrelsen nu vil bruge en ny model til at udregne engrosprisen på fastnet-abonnementer.
I sidste ende kan det også gøre fastnettelefoni billigere, siger Telenor-chefen.
"Konsekvensen vil formentlig blive - vi ved det ikke, for vi kan ikke se i TDC's regnskabsbøger - men vi har en ide om, at det vil give lavere engrospriser," siger Nicholai Pfeiffer. Han lægger sig op ad IT- og Telestyrelsen, som også forventer lavere engrospriser på fastnettelefoni.
Vil lavere engrospriser medføre lavere priser til forbrugeren på fastnettelefoni?
"Det kan jeg slet ikke forestille mig, at det ikke vil," svarer Nicholai Pfeiffer.
Han understreger dog, at han ikke kan sige noget endeligt om priserne, eftersom IT- og Telestyrelsen først til sommer kommer med nye engrospriser på fastnettelefoni.
Nye metode er baseret på omkostninger
Embedsmændene vil efter HO-metoden (HO står for Historiske Omkostninger) gennemgå TDC's regnskaber for at finde ud af, hvor mange penge TDC har brugt på at drive kobbernettet.
Metoden er meget forskellige fra den nuværende prisfastsættelsesmetode, som tog udgangspunkt i TDC's detailpriser over for kunden - og derefter fratrukket et beløb, der skulle svare til udgifterne til at drive en detailforretning.
Dette beløb har de 36 fastnetselskaber, der konkurrerer med TDC på fastnettelefoni, hidtil haft som spænd, som de kunne konkurrere på.
Konkurrencen sat ud af spillet
Metoden har dog givet konkurrenterne for lidt albuerum, og derfor har TDC - der sidder på 77 procent af fastnetmarkedet - haft nemt ved at beholde deres store markedsandel, lyder kritikken fra Telenor.
"Historisk har spændet på retail minus (slutbrugerprisen korrigeret for detail-omkostninger, red.) været for lille, og der har vi en forventning om, at når man går over på metoden med historiske omkostninger, så får vi et mere retvisende billede af de faktisk omkostninger," vurderer Nicholai Pfeiffer.
Konkurrencen på fastnettelefoni har altså reelt været sat ud af spillet, siger han.
"Hvis du ikke kan konkurrere på produktet, hvis prisen er identisk eller måske højere end TDC's detailprodukt, så er det klart, at man får et fastlåst marked eller i hvert fald meget svagt vigende markedsandel for TDC," siger Nicholai Pfeiffer.