Photoshop er kendt som et meget hardwarekrævende program, men den næste version CS4 kan nu for første gang fordele byrden mellem processoren og grafikkortet. Hidtil har det næsten kun været spil, der har udnyttet de kraftige grafikkort, men GPU'erne (Graphics Processing Unit) er efterhånden så hurtige, at det er spild af ressourcer at lade dem køre i tomgang.
Photoshop CS4 kan bl.a. bruge grafikkortet til at foretage manipulation af 3D-objekter, zoome ind og ud i billeder og gennemføre farvekorrektioner. Men det er ikke alle opgaver i Photoshop, der kan flyttes over på grafikprocessoren, og brugere med ældre grafikkort kan blive tvunget til at opgradere.
De hurtigste grafikkort bliver typisk anvendt i spilcomputere i hjemmet og ikke i de arbejds-pc'er, der normalt bruges til at køre professionelle programmer som Photoshop. Så mange af programmets brugere kan blive nødt til at opgradere deres maskine, hvis de vil udnytte den nye version.
En af de nye funktioner der udnytter grafikkortet, Pixel Blender, blev ikke færdig til den endelige version, men skal senere tilføjes gennem en gratis opdatering.
Det nye Photoshop CS4, der kommer i oktober, har desuden 64-bit-understøttelse og det kan give en hastighedsforbedring under behandling af meget store filer, fordi 32-bit er begrænset til 4 GB hukommelse.