Hostingudbyderen Aspect Networks har det sidste halve år forsøgt at få flere hundrede kunder til at betale for en DNS-service, som oprindelig var gratis.
Regningerne er sendt til kunder som oprindelig har købt deres domænenavne og DNS-service hos forhandlerne Digiweb eller det konkursramte Mondo. Kunder, der afviser eller ignorerer regningerne, er efterfølgende sendt til inkasso gennem firmaet Intrum Justitia.
En af kunderne, Franz Wagner, fortæller, at han oprindelig købte sit domæne hos Digiweb tilbage i 1998. Men i foråret fik han pludselig en regning fra Aspect Networks for perioden fra 2010 frem til 2012. Da han afviste at betale regningen, blev sagen sendt til inkasso.
»Jeg har flere gange bedt Aspect Networks dokumentere, at der overhovedet er et kundeforhold mellem dem og mig,. Men det har de ikke kunnet,« siger Franz Wagner.
Efter at han har truet med at politianmelde Aspect Networks, har inkassofirmaet meddelt, at sagen er opgivet.
Ifølge Franz Wagner har han af bestyrelsesformand i Aspect Networks Niels Palmqvist fået oplyst, at der i alt er sendt regninger ud til 1500 kunder, og i alt er der sendt sager til inaksso for et samlet beløb på 300.000 kroner.
»Jeg ved ikke, hvordan mit navn er havnet hos Mondo og nu hos Aspect, men det kan ikke være rimeligt, at man så lang tid efter pludselig begynder at fakturere kunder ud af den blå luft,« siger Franz Wagner.
På forbrugerportalen Trustpilot fortæller flere andre kunder historier, der ligner Franz Wagners fortælling.
ComONs søsteravis CRN har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Aspect Networks direktør, Lasse Thorning Pedersen.