Nokia spår om fremtidens mobiltelefon

Her er giganten Nokias bud på fremtidens mobile tendenser.

Hvordan kommer vi til at bruge vores mobiltelefon i fremtiden? Og hvordan vil mobiltelefonen i det hele taget se ud om ti år? Det er nogle af de spørgsmål, som Björn Ulfborg forsøger at finde svar på. Han sidder i stillingen som vice president for consumer & customer insights hos den finske mobilgigant Nokia, hvor han forsøger at forudsige, hvor markedet bevæger sig hen i de kommende år.

I et interview med ComON giver Björn Ulfborg sit bud på, hvordan vi kommer til at bruge mobiltelefonen i fremtiden og hvilke muligheder vi får gennem den teknologiske udvikling. Den seneste undersøgelse viser bl.a. at den fremtidige brug af tjenester har fokus på personlig sikkerhed – hvor er mine børn, mine ting, min bil.

Undersøgelsen viser også, at flere ønsker at få forbrugerinformation på mobilen. Så længe informationerne er specifikt målrettet den enkelte forbruger opfattes informationer fra virksomheder ikke som reklamer, men som en service, mener Nokia.

Med sådanne tjenester er det f.eks. muligt at sammensætte indkøbslister over telefonen med info om, hvor de varer du køber mest er billigst.

I det hele taget er der en tendens til, at forbrugerne i langt højere grad vil udveksle personlige informationer med udbyderne og til gengæld få  mere målrettet information direkte ind på mobilen, som er relevant for dem, forudsiger mobilgiganten.

”Hvilke mobile tjenester vi kan tilbyde afhænger af, hvor mange oplysninger om sig selv som brugerne er parat til at dele med os. Men jeg ser to klare tendenser. Den ene er, at brugerne er parat til at dele oplysninger med de udbydere, de har tillid til. Så det handler om at opbygge et tillidsforhold. Den anden tendens er, at vi deler vores informationer med en lille kreds af nære venner. Ideen om, at vi har 300+ venner på Facebook, er ved at være forældet,” siger Björn Ulfborg.

Han tror at de nuværende store ustrukturede venne-netværk på f.eks. Facebook vil blive afløst af mindre grupper af nære forbindelser, hvor man kan kontrollere mere nøjagtigt, hvem der skal have adgang til hvilke data om en selv.

Fremtidens mobiltelefon vil være ”location-aware” - den kender konstant din nøjagtige position. Det kan bruges til at guide dig hen til den nærmeste restaurant, hotel eller levere andre informationer, der er skræddersyet til dine behov – hvis du altså er villig til at dele informationer om din position med udbyderen.

Mobilen kan lægge et helt lag af data hen over virkeligheden – hvis du fotograferer en statue med telefonen kan du f.eks. få en beskrivelse af dens historie.

”Du får mulighed for at se ting som du slet ikke var opmærksom på, i dine omgivelser. Man kan sige, at vi blander den digitale og fysiske verden,” siger Björn Ulfborg.

Generelt forventer Nokia at folk får et mere intimt forhold til deres mobiltelefon, som efterhånden overtager flere opgaver fra pc'en. Hos Nokia ser man selvfølgelig gerne, at mobiltelefonen bliver det centrale omdrejningspunkt i det digitale liv. Det kan allerede ses i lande som Japan, hvor mobilen bruges til alt fra at læse e-bøger til at betale for togbiletter.

I modsætning til pc'en har du altid din mobiltelefon med dig, eller som Björn Ulfborg udtrykker det:

”Du forlader aldrig dit hus uden din pung, dine nøgler og din mobile enhed”.

Fremtidens mobiltelefon skal vide så meget om dig, dine interesser og din position, at den kan forudsige hvilke informationer du får brug for – sådan lyder Nokias vision.

Den er stadig en telefon, men den er også en internet-terminal og den indeholder blandt andet sensorer, der kan måle luftkvalitet og temperatur. Disse data kan så overføres og sammenkøres for at skabe meget præcise vejrprognoser.

Kort sagt handler det om, at den enkelte mobiltelefon-bruger bliver en del af et netværk, hvor data hele tiden flyder frem og tilbage – hvis man tillader det. Jo flere informationer om dig selv, du er parat til at dele, jo flere skræddersyede tjenester kan du få adgang til, lyder budskabet fra Nokia.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere