Den svenske musiktjeneste Spotify har i flere omgange annonceret en dansk lancering. Men det er blevet ved snakken.
2011 kan blive året, hvor svenskerne officielt kan tage imod danske kunder.
KODAs nye direktør Anders Lassen siger til Jyllands-Posten, at han håber på en aftale med Spotify. En manglende aftale mellem Spotify og KODA er hovedårsagen til, at Spotify ikke er kommet til Danmark, dialogen mellem de to firmaer løb ud i sandet sidste år under den tidligere ledelse.
KODA inddriver betaling til sangskrivere og komponister, når sange afspilles offentligt. Via NCB sørger KODA også for inddrivelse af betaling for salg af cd, dvd og så videre.
»Jeg har taget initiativ til en ny dialog med Spotify, og jeg håber at kunne mødes med selskabet inden for kort tid. Jeg ved selvfølgelig ikke, om vi i sidste ende når frem til en aftale, men jeg vil i hvert fald kunne se på sagen med nye, friske øjne. I sidste ende bliver det afgørende, at begge parter er klar til at tænke ud af boksen,” siger Anders Lassen.
Men han har ikke en færdig idé til, hvordan parterne skal blive enige. Et foreslag kunne være at gøre Koda til medejer af den danske afdeling af Spotify.
Den model har Spotify angiveligt brugt tidligere. Svenske medier har beskrevet, at Spotify har solgt ejerandele til de fem største pladeselskaber for at gøre dem mere venlig stemte over for Spotify. Så Sony BMG, Universal Music, Warner Music, EMI og Merlin ejer nu angiveligt en femtedel af Spotify.
Det kan være medvirkende til, at brancheorganisationen IFPI sidste år brugte kræfter på en ordkrig med KODA om, hvem der er skyld i, at der ikke er flere nye musiktjenester i Danmark.
Spotify har tidligere været afvisende over for KODAs krav. Organisationen, der varetager musikernes interesser, har tidligere krævet, at Spotify afleverer en større andel af deres indtægt til kunstnerne, og KODA har også krævet som en betingelse for Spotifys danske debut, at musiktjenesten i Danmark dropper sin gratis reklamefinansieret model og kun tilbyder tjeneste mod betaling. KODA henviser til, at gratiskunderne er meget svære at konvertere til betalende kunder – og at reklamemodellen skaber en meget lille indtægt i et mindre marked som det danske.
Anders Lassen siger til ComON, at de tidligere krav ikke nødvendigvis skal opfyldes ved en ny forhandlingsrunde. Han er mere fokuseret på at finde en model, hvor parterne kan dele risikoen.
Den danske direktør for KODA erkender, at der skal tilbydes nye streamingtjenester til danske forbrugere snart, ellers vil musikelskerne i højere grad skaffe sig musikken gratis.