Nu rækker KODA hånden ud: Vil have Spotify til Danmark

Ny KODA-ledelse vil have svenskerne til forhandlingsbordet.

Den svenske musiktjeneste Spotify har i flere omgange annonceret en dansk lancering. Men det er blevet ved snakken.

2011 kan blive året, hvor svenskerne officielt kan tage imod danske kunder.

KODAs nye direktør Anders Lassen siger til Jyllands-Posten, at han håber på en aftale med Spotify. En manglende aftale mellem Spotify og KODA er hovedårsagen til, at Spotify ikke er kommet til Danmark, dialogen mellem de to firmaer løb ud i sandet sidste år under den tidligere ledelse.

KODA inddriver betaling til sangskrivere og komponister, når sange afspilles offentligt. Via NCB sørger KODA også for inddrivelse af betaling for salg af cd, dvd og så videre.

»Jeg har taget initiativ til en ny dialog med Spotify, og jeg håber at kunne mødes med selskabet inden for kort tid. Jeg ved selvfølgelig ikke, om vi i sidste ende når frem til en aftale, men jeg vil i hvert fald kunne se på sagen med nye, friske øjne. I sidste ende bliver det afgørende, at begge parter er klar til at tænke ud af boksen,” siger Anders Lassen.

Men han har ikke en færdig idé til, hvordan parterne skal blive enige. Et foreslag kunne være at gøre Koda til medejer af den danske afdeling af Spotify.
Den model har Spotify angiveligt brugt tidligere. Svenske medier har beskrevet, at Spotify har solgt ejerandele til de fem største pladeselskaber for at gøre dem mere venlig stemte over for Spotify. Så Sony BMG, Universal Music, Warner Music, EMI og Merlin ejer nu angiveligt en femtedel af Spotify.
Det kan være medvirkende til, at brancheorganisationen IFPI sidste år brugte kræfter på en ordkrig med KODA om, hvem der er skyld i, at der ikke er flere nye musiktjenester i Danmark.

Spotify har tidligere været afvisende over for KODAs krav. Organisationen, der varetager musikernes interesser, har tidligere krævet, at Spotify afleverer en større andel af deres indtægt til kunstnerne, og KODA har også krævet som en betingelse for Spotifys danske debut, at musiktjenesten i Danmark dropper sin gratis reklamefinansieret model og kun tilbyder tjeneste mod betaling. KODA henviser til, at gratiskunderne er meget svære at konvertere til betalende kunder – og at reklamemodellen skaber en meget lille indtægt i et mindre marked som det danske.

Anders Lassen siger til ComON, at de tidligere krav ikke nødvendigvis skal opfyldes ved en ny forhandlingsrunde. Han er mere fokuseret på at finde en model, hvor parterne kan dele risikoen.

Den danske direktør for KODA erkender, at der skal tilbydes nye streamingtjenester til danske forbrugere snart, ellers vil musikelskerne i højere grad skaffe sig musikken gratis.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

03. marts 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere