De danske teleselskaber skylder forbrugerne et halvt hundrede millioner kroner. Det vurderer teleanalytiker Torben Rune i fredagens udgave af metroXpress, og omfanget bakkes op af avisens kilder i telebranchen.
Problemet opstår typisk, når kunderne opsiger et forudbetalt abonnement og enten glemmer eller ikke gider at indkræve de penge, de har til gode. I andre tilfælde kan teleselskaberne simpelthen ikke finde kunderne, der for eksempel er flyttet til en ny adresse.
»Det er os som kunder, der er for sløve. Nogle smider per automatik breve ud fra teleselskabet. Andre er ligeglade, fordi beløbet er på 60 kroner,« siger Torben Rune til metroXpress.
Det beløb, kunderne har til gode, er forsvindende lille i forhold til omsætningen på seks milliarder, lyder meldingen imidlertid fra Telia.
»Der er mange, som vi skylder penge, hvor vi ikke kan finde kunderne. Hvis en person for eksempel hedder Mads Andersen og flytter, så har vi ikke en jordisk chance for at finde vedkommende. Men vi er klar til at betale dem tilbage med en dags varsel, hvis kunden pludselig dukker op. Men nu vil vi da kigge på det en ekstra gang og se, om der er andre måder, vi kan betale pengene tilbage på,« siger Anders Monrad Rendtorff, kommunikationsdirektør i Telia, til metroXpress.
Torben Rune mener, at kunderne har al mulig grund til at være opmærksomme på problemet.
»Det er mange millioner, som trækker en betydelig rente, og dem ser kunderne aldrig. Desuden går pengene direkte ind i teleselskabet, når der er gået fem år, så der er god grund til at være opmærksom som kunde,« siger han til metroXpress.